Vinduene på Lykke trenger en oppussing, men for vår del skjer det ikke i år. Vi tar ut det ene vinduet nå fordi dette er den største åpningen for å få inn nye dieseltanker. Vindusrammene
som sitter på utsiden er ett helt stykke, så hele rammen må av for å ta ut
vinduene. Vindusrammene er skrudd fra innsiden.
Jeg har beholdt gardinbrettet på plass, men det kan nok med fordel tas bort når flere vinduer skal ut. Jeg vil tro at taktrekket sitter godt fast i gardinbrettet (pga lakksøl etc), så dette ville trolig revnet
hvis vi løsnet på gardinbrettet.
Hvis ikke båten er malt utallige ganger innvendig
er det enkelt å finne skruene. De er forsenket og sparklet over, men med godt
lys så finner man skruene ganske greit. Teaklisten under vinduet må fjernes for å komme til skruene.
Her vises det hvordan skruene sitter på innsiden. Enda det snart er 40 år siden de ble montert var det enkelt å løsne skruene og mange av de ser ut som de er nye. Ikke noen tvil om at var kvalitet de bygde den gangen de bygde disse båtene.
Bak gardinbrettet fungerte det ganske greit med en liten skralle med bits. Det er ikke mulig å komme til med en vanlig skrutrekker. Jeg vurderte å borre hull i gardinbrettet utenfor hver skrue slik at jeg kunne stikke skrutrekkeren inn i hullet, men heldigvis så trengte jeg ikke det. Skruene til gardinbrettet er plugget med teakplugger så et par plugger til hadde nok gått greit.
Jeg skrapet denne planken for å finne skruene, men
fant ingen. Derfor vil jeg tro at skruene sitter bak planken slik at denne må
løsnes først. Jeg hadde bestemt meg for å løsne de tre andre sidene og så bruke
bajonettsag fra utsiden på de siste skruene under planken her .
Etter å ha løsnet tre sider skulle jeg gå i gang
med baufil på den fjerde, men så løsnet den nederste delen av rammen og vinduene datt
nesten ut av seg selv. Dette holder for oss som bare skal ha inn en tank, så
hvordan det blir å gjøre det på den måten med baufil får vi finne ut en annen
gang.