Grand Banks historien ved Junk Bay og Singapore
Grand Banks fylte 50 år i 2006 så historien er lang. Og mange som har søkt og lest litt har funnet historien om Chantyman og ikke minst Spray båten som var forløperen til Grand Banks båtene.
Her er kun en liten del av den lange Grand Banks historien, men til gjengjeld en del som kanskje ikke er like kjent. Dette er historien om American Marines båtbygging ved Junk Bay og Singapore. Det er også en del unike bilder fra produksjonen ved Junk Bay.
Du kan klikke på bildene for å se de i større versjon, eller for å starte lysbildefremvisning
Du kan klikke på bildene for å se de i større versjon, eller for å starte lysbildefremvisning
*Alle bilder og deler av innholdet er gjengitt etter tillatelse av Shing Kong
Junk Bay
American Marine startet på Mok Cheong Street i byen To Kwa Wan, i nærheten av det som en gang var Hong Kong Airport. Det er mulig det er helt tilfeldig, men Mok Cheong på kinesisk betyr ”fabrikken som jobber med tre”. Og jada, det stemmer at Mok Cheong Street var en parkeringsplass.Mok Cheong Street. Parkeringsplassen hvor historien startet |
Etter en stund flyttet American Marine til Junk Bay, som for de aller fleste kanskje er mer kjent som den første Grand Banks fabrikken. Det var her de aller fleste trebåtene ble produsert.
Fra ca 1970, American Marine lå omtrent her |
Bilder fra Google Maps og Wikipedia |
Bygningene er designet som en (moderne) produksjonslinje. Hver av hallene er tilpasset en spesifikk båtmodell. Båtbyggingen startet helt bakerst i hallen hvor spantene først ble satt opp, etter hvert som byggingen gikk fremover ble båtene flyttet mot fronten og tilslutt sjøsatt ved enden av bygningen.
Båtene ble faktisk sjøsatt før alt interiørarbeidet var ferdig. De ble så fortøyd til pirene utenfor, hvor interiøret ble ferdigstilt. Når båtene var ferdig ble de lagt utenfor for anker mens de ventet på å bli fraktet ut i verden. Her ligger båtene ved piren mens det siste arbeidet blir sluttført.
Grand Banks 36 ble
lansert i 1964. GB36 er den første Grand Banks båten som ble produsert.
I 1965 kom Grand
Banks 42 som luksus modellen til American Marine.
Økonomimodellen var 32
foteren, det er litt usikkert når den kom på markedet, men trolig ble modellen
introdusert i 1966. Ryktene sier at Grand Banks 32 med skrognummer 1 er i drift og finnes i
USA.
Og de ferdige båtene ligger ankret opp utenfor.
Slik var det å ankomme Junk Bay, det var ingen veier som førte dit før på slutten av 60 tallet, all transport foregikk med båt, inkludert transport til og fra jobben for de ansatte.
Og dette er sjøsiden av Junk Bay noen år senere
Og kom du dit som en europeer ville nok mange kikke på deg når du kom, fordi de fleste ansatte hadde ikke sett så mange europeere. With Newton var selvfølgelig ett unntak, men han ble regnet som en av dem, ikke minst fordi han snakket kinesisk.
Årsaken til at alle kikker ut av fabrikken på bildet her, er at fruen til Hong Kong’s britiske guvernør kom på besøk.
Og hun kom dit av samme årsak som så mange av oss andre også kunne tenke seg å ha: Nemlig å se sin spesialbestilte båt bli bygget. Tidlig på 70 tallet kjøpte staten en Grand Banks 50 til guvernøren.
Nærmest på bildet er produksjonslinjene for Grand Banks 42, lenger bak ser vi 48 og 50 fots båtene. I perioden 1969 – 73 var det over 1000 personer som jobbet her. Omtrent hver uke kom det en ny 42 fot ut av produksjonslinjen. Når det var på det aller meste med ansatte her kunne de produsere en GB42 helt ferdig på 28 dager. Kanskje ikke så imponerende, men når man tenker på hvilket verktøy de hadde på den tiden…
Årsaken til at alle kikker ut av fabrikken på bildet her, er at fruen til Hong Kong’s britiske guvernør kom på besøk.
Og hun kom dit av samme årsak som så mange av oss andre også kunne tenke seg å ha: Nemlig å se sin spesialbestilte båt bli bygget. Tidlig på 70 tallet kjøpte staten en Grand Banks 50 til guvernøren.
Nærmest på bildet er produksjonslinjene for Grand Banks 42, lenger bak ser vi 48 og 50 fots båtene. I perioden 1969 – 73 var det over 1000 personer som jobbet her. Omtrent hver uke kom det en ny 42 fot ut av produksjonslinjen. Når det var på det aller meste med ansatte her kunne de produsere en GB42 helt ferdig på 28 dager. Kanskje ikke så imponerende, men når man tenker på hvilket verktøy de hadde på den tiden…
Båtbyggingen ved Junk Bay
Grand Banks fabrikken på Junk Bay hadde egentlig bare som oppgave bare å gjøre om dette :
Til dette:
Dette er av en av de aller første Grand Banks båtene som ankom til USA |
Hvit Eik ble laminert sammen til store nok stykker for å kunne lage kjølen. Dette var en byggekunst, treverket måtte settes sammen på rett måte for å få den nødvendige styrken.
Det var lite datastyring av kutteverktøyet den gangen, alt måtte måles, tilpasses og kuttes for hånd.
Spesialverktøy for å lage, eller rettere sagt hugge, spor i kjølen
De siste finjusteringene ble gjort med hammer og meisel – på frihånd, og absolutt ikke med laserkutting slik som det foregår i dag
De siste finjusteringene ble gjort med hammer og meisel – på frihånd, og absolutt ikke med laserkutting slik som det foregår i dag
Her er bilde fra innerst i lokalene hvor spantene ble bygget. De ble bygget opp ned. Når skroget var ferdig ble båtene snudd rett vei og flyttet lenger ned i produksjonslinjen. Det kan skimtes en flybridge lenger ned i lokalet. Legg merke til verktøyet de brukte, på den en side var nok dette toppverktøy på den tiden.
Her ser man stålrammen som ble brukt for å holde spantene. Det er også malt hvite streker på gulvet som brukes som mal. Båt nummer to på bildet har fått på plass kjølen og noen få bordganger. Dette er en Grand Banks 32 med singel motor, det er satt av plass til ett ror bakerst på kjølen.
Spantene festes sammen med kjølen.
På båten til venstre er nå bordgangen påbegynt
Fillippinsk Mahogni festes til spantene. Hvert eneste bord måtte tilpasses til kurvningen og samtidig følge den naturlige formen på treverket for å oppnå best mulig styrke.
En av de få fargebildene som finnes fra den tiden. Alle skruene er forsenket og plugget.
Og alle skjøtene mellom bordene får en omgang med bomullsfibre og fugemasse for å gjøre det helt tett. Dette ble hamret inn mellom alle bordene.
Så ble skrogene snudd den rette veien for videre bygging
Enda ett fargebilde. Her legges det teakdekk på en Grand Banks 48. Det fantes ikke epoxy på den tiden, så hvert teakbord ble festet med bronseskruer som deretter ble forsenket og plugget. Noen av kvalitetskravene til Grand Banks var at pluggene måtte ha samme trestruktur som teakplankene og årringene måtte ligge samme vei. Fargen på pluggene måtte også stemme med teakdekket, var det ikke samme farge eller årringer måtte pluggen bores ut og erstattes med en ny. Det var høye kvalitetskrav den gangen. (også)
Interiøret ble håndbygget.
For ikke å snakke om denne, også bygget for hånd
Og denne er det vel mange som kjenner igjen?
Husk at de er håndlaget neste gang du lurer på hvorfor de ikke er 100% like på styrbord og babord side.
Ser du ikke helt hva han jobber med? Vel, slik ser det ut på vår LYKKE:
Det enklere å se hva han jobber med:
Og alle eikene i rattet er selvfølgelig håndlaget
Disse finnes ikke lenger, dessverre. Men det er faktisk mulig å få kjøpt en type teak ratt på Grand Banks Store nå, men de er ikke veldig rimelige... Arbeidskraft og håndarbeid var betydelig rimeligere på 60 og 70 tallet enn hva det er idag.
Eiere av Grand Banks 32 ser godt hva som bygges her:
Og bak han står de ferdige stigene til flybridge
Tauene skal jo ut av skroget et sted, dette er også håndbygget. Det er kanskje mer riktig å si at dett er håndverk? Neste gang du fortøyer båten din kan du jo tenke på at dette ikke er presset ut av en maskin.
På samme måte som vann og dieseltankene:
Og ikke minst rorkulten:
Det var ytterst få som ble alvorlig skadet på fabrikken i Junk Bay, dette på tross av alt det skarpe håndverktøyet og en bekledning som arbeidstilsynet garantert ikke ville godkjent i dag, ingen vernesko her nei…
Ser du ikke helt hva han jobber med? Vel, slik ser det ut på vår LYKKE:
Det enklere å se hva han jobber med:
Og alle eikene i rattet er selvfølgelig håndlaget
Disse finnes ikke lenger, dessverre. Men det er faktisk mulig å få kjøpt en type teak ratt på Grand Banks Store nå, men de er ikke veldig rimelige... Arbeidskraft og håndarbeid var betydelig rimeligere på 60 og 70 tallet enn hva det er idag.
Eiere av Grand Banks 32 ser godt hva som bygges her:
Og bak han står de ferdige stigene til flybridge
Tauene skal jo ut av skroget et sted, dette er også håndbygget. Det er kanskje mer riktig å si at dett er håndverk? Neste gang du fortøyer båten din kan du jo tenke på at dette ikke er presset ut av en maskin.
Og ikke minst rorkulten:
Det var ytterst få som ble alvorlig skadet på fabrikken i Junk Bay, dette på tross av alt det skarpe håndverktøyet og en bekledning som arbeidstilsynet garantert ikke ville godkjent i dag, ingen vernesko her nei…
With har visstnok også senere fortalt at siden det fantes så mye teakrester etter produksjonen på Junk Bay ble det faktisk brukt teak som ved når de skulle ha grillfest…
Fabrikkarbeiderne takket the Goodess of the Sea med en grillet "BabyPig" når en båt var helt ferdig.
Tin Hau (the Goodess of the Sea) må ha vært veldig fornøyd med dette for på slutten av 60 tallet var Grand Banks 32, 36 og 42 på vei til å bli legender.
Dette bildet er fra 1965 så dette er en av de aller første Grand Banks 42 som ble bygget. |
Her er et unikt bilde fra Junk Bay med neon andre legender innenfor båtbyggeindustrien:
I midten er With Newton med to av sine medarbeidere. Sjefsingeniør Tony Fleming til høyre og Produksjonssjef Joseph Kong til venstre. |
SINGAPORE: Historien fortsetter
American Marine ønsket å utvide kapasiteten. Utfordringen var mangelen på et egnet tomteområde i Hong Kong området. Heldigvis fikk de et tilbud fra regjeringen i Singapore, de blir tilbudt både tomt og økonomiske insentiver for å bygge et nytt verft i Singapore.Dette er American Marines båtbyggeri i Singapore Mai 1973, samme år som vår båt Lykke ble bygget, kanskje den faktisk finnes på bildet, eller i en av hallene når dette bildet ble tatt? |
I 1968 åpnet båtbyggeriet i Singapore. Det var i første omgang kun produksjonen av Grand Banks 32 som ble flyttet fra Hong Kong. Men kort tid etter ble Grand Banks 36 produksjonen også flyttet til Singapore.
Produksjonen av GB42 ble foreløpig beholdt på Junk Bay.
Singapore verftet sett fra sjøsiden |
På verftet i Singapore bygde de Grand Banks 32 og Grand Banks 36
På høyre side er produksjonlinjen til Grand Banks 32 og til venstre er det Grand Banks 36 som blir produsert
Her ligger 32 og 36 ved piren i Singapore for ferdigstillelse, på samme måte som de gjorde i Junk Bay
American Marine stoppet produksjonen av trebåter i Singapore i 1973. Etter det året ble 32, 36 og 42 bygget i glassfiber. Her er formene til glassfiberbåtene.
Her er et skrog akkurat tatt ut av formen
En av de viktigste avgjørelsene til Whit Newton når båtene skulle bygges i glassfiber var: ”Ikke endre utseendet på båtene”. Heldigvis sier mange av oss nå.
Derfor ser også glassfiberbåtene like ut som trebåtene, og ikke minst beholdt de teak akterspeilet, som er blitt ett varemerke for Grand Banks båtene.
Ingen av disse ble bygget opp- ned slik som 32,36 og 42 båtene. De ble bygget rett vei og første steg var å legge kjølen. Her ser vi de klargjør gulvet for å starte med kjølen på en GB 48. Legg merke til enda en 48 lenger ned i produksjonslinjen.
Her er en kjøl under arbeid. Vi kan se alle markeringene som viser hvor spantene skal monteres. Når man ser dette så er det nesten synd at disse båtene ble malt.
Produksjonen av de store båtene fortsatte ved Junk Bay til 1975.
I 1975 ble det legendariske Junk Bay verftet stengt, og ett av de første bildene du så på denne siden viser hvordan det ser ut der i dag.
I oktober 1973, i den beste tiden til American Marine, kom oljekrisen og American Marine kom aldri over den kneika. I mai 1975 gikk American Marine konkurs. Junk Bay ble nedlagt og Singapore verftet ble solgt til en investorgruppe ledet av Bob Livingston, som den dag i dag leder Grand Banks sammen med sin sønn. Den videre historien om Grand Banks etter Junk Bay og Singapore fortsetter med Livingston ved roret, men ikke på denne nettsiden.
En takk:
Jeg vil rette en stor takk til Shing Kong for hans villighet til å dele bilder og brorparten av innholdet til denne historien. Og for dere som lurer på det; Shing er sønnen til Joseph Kong som var produksjonssjef på Junk Bay og som i 1976 startet Island Gypsy Yachs sammen med Harvey Halvorsen.André 2012
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar