Vårens siste oppdatering, lagt ut litt på etterskudd...
Da er eksoslangene byttet. Hvis noen skal gjøre
den samme jobben er de velkommen til å ringe meg først for tips. Den første
slangen tok 4 timer å få ut, den neste gikk ut på under en time. Alt er så mye
enklere når man har gjort det før! De nye dieseltankene er litt lavere enn de
originale, noe som gjorde at vi hadde fri tilgang til slangene frem til
akterkabinen. På badet var det trangt, i skapet på babord er det god plass, men
bak sengene var det ekstremt trangt. Tenkte at med litt uflaks så sitter det vel
en klemme bak sengene også – så feil kan man ta - det sitter fem klemmer bak
hver seng.
Slik ser det ut bak sengene i akterkabinen, forsåvidt trangt....
Slik ser det ut bak sengene i akterkabinen, forsåvidt trangt....
Original skroggjennomføringer er ikke 76 mm som slangene, vil anta at de er 70 – 71 mm, dette medfører lekkasje uansett hvor mye man strammer klemmene. Dette ga en utfordring, for nye gjennomføringer fra butikken er for korte til å gå gjennom akterspeilet så de må skjøtes ved sveising. Jeg tenkte å sveise 76 mm rør på innsiden av de gamle gjennomføringene, men de er laget av bronse og blir vanskelig å sveise sammen med syrefaste rør. Gode råd var dyre, men gummiduk rundt rør sammen med klemmer med dobbel umbraco ga tett eksos.
Vi får vurdere om vi skal få
spesiallaget nye gjennomføringer til vinteren
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar