tirsdag 15. oktober 2013

Motorkonservering uten søl

Hjemmelaget utstyr som fungerte!

Motorene kjøres alltid gode og varme i ferskvann før oljeskift og gjennomkjøring av frostveske. Det er utrolig hvor lang tid det tar å få varme i motorene når man bare venter på varmen - og ikke minst fordi de går uten belastning.

For å slippe alt styret med å holde vannslanger nede i bøtter (bøtter som velter og slanger som spruter) lagde jeg denne enkle saken. En stor plastikk-kanne, en skroggjennomføring og en gardena-kobling med kran. Sammen med noen meter med 25 mm slange ble årets vinterkonservering gjort uten å søle en eneste dråpe vann i båten.

Vinterkonservering båtmotor

Ferskvann ble koblet på gardenakoblingen og den tykke slangen ble koblet sammen med kjølevannslangen. Kannen ble helt enkelt lagt på gulvet i kabinen, kjølevannslangen ble lagt ned i motorrommet, og resten gikk som en drøm. Etter varmkjøring og oljeskift ble kannen fylt med frostveskeblanding og motorene fikk gå til kannen var tom.

Tips til deg som vil ha en slik. Kjøp lang nok kjølevannslange slik at du ikke trenger å ha utstyret nede i motorrommet, billigste slange er mer enn bra nok og du trenger ikke doble slangeklemer her. I tillegg er det viktig med et lite luftehull i kanna, kjølevannspumpe og vannslangen tar/leverer ikke like mye, så enten blir det vakum, eller så blir det trykk i kanna.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar