Den lekkasjen stoppet da, men lengre ned er det selvfølgelig
litt dårlig finer. Ikke mye og ikke nødvendig å gjøre noe med, men når vi først
har plukket ned og pusset ned hele akterkabinen er det jo greit å får gjort noe
med det. Det ble samme jobb på begge sider av skuffene.
fredag 21. april 2017
søndag 2. april 2017
Finer - skifte ut enda mer
Den ene vanntanken står helt inntil bakveggen i
akterkabinen. Det er ikke så heldig i forhold til kondens - og resultatet,
riktignok etter 40 år, blir dårlig finer i veggen. Dette hadde vi nok ikke sett
hadde det ikke vært for at vi pusser opp akterkabinen.
Ikke noe stort problem, frem med sagen og kutte
ut dårlig finer, skjære til nye finerplater, en liten runde med epoxy og litt
sparkel så blir det så godt som nytt. Jeg har ikke flyttet vanntanken, men lagt
inn gummi mellom vegg og tank. Brukte biter av drivstoffslange og presset de
inn mellom tank og vegg og da selvfølgelig slik at kondensvann kan renne ned og
ikke bli liggende.
Jeg bruker en 45 graders list som jeg skrur fast
på veggen og fører sagen langs denne. Da får jeg større limflate på de nye
platene, og det er enklere å tilpasse de med skråkuttene. Epoxy med microfiber
gjør at det ikke er nødvendig med 100% passform da expoxyen fyller ut limflatene.
Nå venter vi noe veldig på litt varmere vær (også om natten) så vi kan sparkle og male
Kutte ut dårlig finer med 45 graders list
Vanntanken står helt inntil veggen
Ferdig limt, bare sparkel og maling igjen
søndag 12. februar 2017
Ny motorbrakett
Vi fant en sprekk i det ene festet. Lite
hyggelig, men når alt kommer til alt er det bedre å finne dette midt på
vinteren enn midt i sommerferien. Det er umulig å si hvor lenge det har vært
sånn, det kan ha vært lenge og det kan ha kommet i sommer.
Når vi demonterte sprakk den helt og ble til to deler.

Som alltid er AmericanDiesel uunnværlige når det
gjelder deler. Dette festet var selvfølgelig lagervare. De nye motorbukkene kommer også fra samme sted
Merkingen av det første bildet er fordi jeg sendte bildet til AmericanDiesel, da tok det ikke lang tid før de fant delenummer på den nye.
søndag 5. februar 2017
Nye motorfester
Tenkte lenge på hvordan jeg
skulle gjøre det, det er ikke lett å løfte motorene og det er heller ikke så
enkelt å jekke opp motorene fra undersiden så lenge det er en trebåt. Sladrekarret
under motoren gjør det heller ikke enklere.
Når jeg satt på en stol som vippet litt kom det
plutselig en idé - selvfølgelig – det er sånn jeg bytter motorfestene. Og akkurat den vippeteknikken var løsningen. Vi løsnet først akslingene så ikke de skulle bøyes. Deretter justerte
jeg opp motorfestene på to motsatte hjørner, og ned i det tredje. Da ble feste
nummer fire helt frigjort fra trykk og kunne enkelt tas bort.
![]() |
Mutteren som motoren vanligvis hviler på er helt frigjort og det er ikke noe belastning på festet |
Jeg valgte å løsne motormonteringene, det er tre
bolter på hver. Da behøvde ikke motoren løftes i det hele tatt.
![]() |
Tre bolter som må løsnes |
![]() |
Nytt motorfeste, motorbukken settes på og boltes fast igjen |
![]() |
Og da kommer feste enkelt av |
Og så var den ferdig. Bare 7 stykker til så er alle byttet
fredag 23. desember 2016
Vi fortsetter på badet
Skulle bare ta bort litt løs maling - som resulterte i fjerning av all maling... Det var det samme som i akterkabinen, det er trolig brukt feil maling siden den sitter så dårlig. Det var enklere å skrape bort malingen enn å forsøke å matte den ned. Egentlig ganske ok i forhold til jobb, for det var nesten det samme som å skrape is fra bilvinduene, vel, litt tyngre kanskje.. Se all malingen som ligger på gulvet i store flak.
Vi visste at vasken og deler av skapet var i glassfiber, men at hele veggen mellom bad og akterkabin også var i glassfiber var jeg ikke klar over. Hadde i grunn ventet å finne mye dårlig finer i dusjen men slapp heldigvis den overraskelsen.
Lykke ønsker en riktig god jul til alle våre Trawler venner
Vi visste at vasken og deler av skapet var i glassfiber, men at hele veggen mellom bad og akterkabin også var i glassfiber var jeg ikke klar over. Hadde i grunn ventet å finne mye dårlig finer i dusjen men slapp heldigvis den overraskelsen.
Lykke ønsker en riktig god jul til alle våre Trawler venner
søndag 4. desember 2016
Akterkabin (og kanskje badet?)
Vi jobber med klargjøring til maling, dvs
skraping og pussing som vi egentlig begynner å få ganske god erfaring med nå… Det
er tydelig at den hvitmalingen som er brukt er av feil type, eller at
underlaget ikke er mattslipt før maling. Skulle bare skrape bort litt flasset
maling, men det var mye enklere å ta av alt. Egentlig ganske greit for da
slipper vi mye sliping.
Når alt er av skal vi pusse over og se om det er
noe som må byttes av finer. Spennende å se hva som dukker opp bak malingen. Det
er også utrolig mange teaklister som må pusses og lakkes. Mesteparten av dem er
tatt med hjem, det er litt enklere å holde på i garasjen.
søndag 20. november 2016
Vinteroppgaver
- Bytte motorfester
- Pusse opp akterkabin
- Dekket
Motorfester er bestilt, hvis noen har gode råd i
forhold til å bytte dem uten å løfte motorene er vi takknemlig for
tips & rådAkterkabin er ryddet, alt er demontert bortsett fra taktrekk. Her blir det pusse og male og vi bytter nok taktrekket her også
Vi har forsøkt oss på natene, ikke tvil om at det er mye jobb. Usikker på om vi skal ta hele dekket i år. Med god innsatsvilje bør det gå greit å fjerne de gamle, men de nye skal også gjøres ferdig før presenninger tas av.
Fortsettelse følger...
![]() |
Akterkabin er ryddet |
![]() |
Ikke mye gummi igjen her |
![]() |
Testet natefjernming for hånd |
fredag 7. oktober 2016
Sommeren er over
Ny vinter, nye muligheter
Da er båtsommeren over igjen. Dessverre har årets sommer blitt en sommer med lite bruk av båten. I fjor hadde vi rekord på antall overnattinger - og i år har vi rekord den andre veien... Men nå er vi trygt på plass på land, motorkonservering er utført, vanntanker skal tømmes og presenninger skal på om ikke så lenge.
Hva vinteren vil bringe har vi ikke besluttet enda, men vi har noen oppgaver som har stått på todo-listen en stund. Om det blir noen av de i år er det ikke godt å si. Ser vi bort fra vanlig vedlikehold er det en foreløpig uprioritert liste som bl.a inneholder;
- Nate om dekket
- Bytte varmtvannstank (har vært på listen noen år)
- Flytte ned vannlinje, har også vært på listen noen år.
- Og en hel haug med småtterier - som alltid tar lengre tid enn man tror
Det ble heller ingen vinsj foran i sommer, vi har ikke funnet noen fornuftig måte å montere denne på, mulig at ankeret vårt er for stort.
Uansett er det de vanlige vinterklargjøringsoppgavene som skal gjøres aller først.
Da er båtsommeren over igjen. Dessverre har årets sommer blitt en sommer med lite bruk av båten. I fjor hadde vi rekord på antall overnattinger - og i år har vi rekord den andre veien... Men nå er vi trygt på plass på land, motorkonservering er utført, vanntanker skal tømmes og presenninger skal på om ikke så lenge.
Hva vinteren vil bringe har vi ikke besluttet enda, men vi har noen oppgaver som har stått på todo-listen en stund. Om det blir noen av de i år er det ikke godt å si. Ser vi bort fra vanlig vedlikehold er det en foreløpig uprioritert liste som bl.a inneholder;
- Nate om dekket
- Bytte varmtvannstank (har vært på listen noen år)
- Flytte ned vannlinje, har også vært på listen noen år.
- Og en hel haug med småtterier - som alltid tar lengre tid enn man tror
Det ble heller ingen vinsj foran i sommer, vi har ikke funnet noen fornuftig måte å montere denne på, mulig at ankeret vårt er for stort.
Uansett er det de vanlige vinterklargjøringsoppgavene som skal gjøres aller først.
søndag 12. juni 2016
Sommer
Jada,
båten er på vannet. Den kom ut for en måned siden – vi har aldri vært
så tidlig ute som i år og vi har allerede logget mange timer og overnattinger.
Det ble lite jobbing med båten i vinter så høstens planer kan egentlig kopieres til neste høst. Men sånn er det noen ganger, nå skal vi uansett nyte sommeren først. God Sommer!
Det ble lite jobbing med båten i vinter så høstens planer kan egentlig kopieres til neste høst. Men sånn er det noen ganger, nå skal vi uansett nyte sommeren først. God Sommer!
tirsdag 24. mai 2016
Montering av Eberspracher D4
Da ble det endelig varme i skuta. Dette var det
største prosjektet vi gjorde i år. Monteringen gikk greit, ok forklaring følger
med og det er mye nyttig info å finne på nett fra andre som har montert. Utfordringen
var, som hos alle andre, hvor skal slangene gå og hvor skal ventilene sitte?
Vi brukte mye tid på planleggingen, snakket også
med andre Grand Banks eiere for tips og råd. Det er for så vidt god plass i
båten så vi har brukt 90 mm slanger hele veien. Luftinntaket til varmeren går
opp i gulvet og ut(inn) bak kjøleskapet. I gulvene har vi brukt skjøtestykker
til slangene som er festet og tettet og slangene sitter med klemmer på hver
side.
Her er en oversikt over hvordan vi har lagt
slangene: Og er ikke bildene forklarende nok er det bare å ta kontakt. Så lang ser det ut til at uttakene sitter fornuftig, det er jevn fin varme i hele båten. (Klikk på bildene for å se de større)
![]() |
Varmeren er montert på babord side |
![]() |
Slange til forkabin |
![]() |
Under skapbunn i forkabin |
![]() |
Bak skuffene og ut under sengen |
![]() |
Fra varmer og bakover, slangen som går opp er den som går til forkabin |
![]() |
Bakvegg i motor-rom, slange opp går opp i gulvet, slange ned går til bad |
![]() |
Opp i gulvet i benk i hovedkabin og ventil ut |
![]() |
Bad, gjennom skap og ut ved gulvet |
![]() |
Eksos går ut ved dieseltank |
![]() |
Varmeslangen følger eksoslange i store skapet i akterkabin |
![]() |
Fortsetter under sengen med uttak i bakkant |
Oversikt:
![]() |
Omtrent slik er slanger og varmer montert. |
Abonner på:
Innlegg (Atom)