søndag 12. februar 2017

Ny motorbrakett

Vi fant en sprekk i det ene festet. Lite hyggelig, men når alt kommer til alt er det bedre å finne dette midt på vinteren enn midt i sommerferien. Det er umulig å si hvor lenge det har vært sånn, det kan ha vært lenge og det kan ha kommet i sommer. 
Lehman motorsupport

Når vi demonterte sprakk den helt og ble til to deler. 

Lehman L1B93


Ford Lehman 2714E supportUansett så har vi fått en ny på plass og vi har en bekymring mindre. Byttet denne samtidig som vi byttet gummifestene.

Som alltid er AmericanDiesel uunnværlige når det gjelder deler. Dette festet var selvfølgelig lagervare. De nye motorbukkene kommer også fra samme sted

Merkingen av det første bildet er fordi jeg sendte bildet til AmericanDiesel, da tok det ikke lang tid før de fant delenummer på den nye.

søndag 5. februar 2017

Nye motorfester

Tenkte lenge på hvordan jeg skulle gjøre det, det er ikke lett å løfte motorene og det er heller ikke så enkelt å jekke opp motorene fra undersiden så lenge det er en trebåt. Sladrekarret under motoren gjør det heller ikke enklere.


Når jeg satt på en stol som vippet litt kom det plutselig en idé - selvfølgelig – det er sånn jeg bytter motorfestene. Og akkurat den vippeteknikken var løsningen. Vi løsnet først akslingene så ikke de skulle bøyes. Deretter justerte jeg opp motorfestene på to motsatte hjørner, og ned i det tredje. Da ble feste nummer fire helt frigjort fra trykk og kunne enkelt tas bort. 

Motor mounts
Mutteren som motoren vanligvis hviler på er helt frigjort og det er ikke noe belastning på festet
Jeg valgte å løsne motormonteringene, det er tre bolter på hver. Da behøvde ikke motoren løftes i det hele tatt. 
Ford 2714 mounts
Tre bolter som må løsnes
Ford Lehman motor mounts
Nytt motorfeste, motorbukken settes på og boltes fast igjen
Ford Lehman
Og da kommer feste enkelt av

Og så var den ferdig. Bare 7 stykker til så er alle byttet

Ford Lehman, Grand Banks





fredag 23. desember 2016

Vi fortsetter på badet

Skulle bare ta bort litt løs maling - som resulterte i fjerning av all maling... Det var det samme som i akterkabinen, det er trolig brukt feil maling siden den sitter så dårlig. Det var enklere å skrape bort malingen enn å forsøke å matte den ned. Egentlig ganske ok i forhold til jobb, for det var nesten det samme som å skrape is fra bilvinduene, vel, litt tyngre kanskje.. Se all malingen som ligger på gulvet i store flak.

Vi visste at vasken og deler av skapet var i glassfiber, men at hele veggen mellom bad og akterkabin også var i glassfiber var jeg ikke klar over. Hadde i grunn ventet å finne mye dårlig finer i dusjen men slapp heldigvis den overraskelsen.

Lykke ønsker en riktig god jul til alle våre Trawler venner

grand banks bathroom

søndag 4. desember 2016

Akterkabin (og kanskje badet?)

Vi jobber med klargjøring til maling, dvs skraping og pussing som vi egentlig begynner å få ganske god erfaring med nå… Det er tydelig at den hvitmalingen som er brukt er av feil type, eller at underlaget ikke er mattslipt før maling. Skulle bare skrape bort litt flasset maling, men det var mye enklere å ta av alt. Egentlig ganske greit for da slipper vi mye sliping.

Akterkabin GB 36

Når alt er av skal vi pusse over og se om det er noe som må byttes av finer. Spennende å se hva som dukker opp bak malingen. Det er også utrolig mange teaklister som må pusses og lakkes. Mesteparten av dem er tatt med hjem, det er litt enklere å holde på i garasjen.

Grand Banks aft cabin

søndag 20. november 2016

Vinteroppgaver


Senhøsten har gått litt for fort i år også, men nå har vi kommet oss under presenningen og så vidt startet. Det er tre litt større jobber som er høyt oppe på planen nå:

  • Bytte motorfester
  • Pusse opp akterkabin
  • Dekket

Motorfester er bestilt, hvis noen har gode råd i forhold til å bytte dem uten å løfte motorene er vi takknemlig for tips & råd

Akterkabin er ryddet, alt er demontert bortsett fra taktrekk. Her blir det pusse og male og vi bytter nok taktrekket her også

Vi har forsøkt oss på natene, ikke tvil om at det er mye jobb. Usikker på om vi skal ta hele dekket i år. Med god innsatsvilje bør det gå greit å fjerne de gamle, men de nye skal også gjøres ferdig før presenninger tas av. 

Fortsettelse følger...


GB 36 aft cabin
Akterkabin er ryddet
Lehman motormounts
Ikke mye gummi igjen her

teak deck grand banks woodie
Testet natefjernming for hånd

fredag 7. oktober 2016

Sommeren er over

Ny vinter, nye muligheter

Da er båtsommeren over igjen. Dessverre har årets sommer blitt en sommer med lite bruk av båten. I fjor hadde vi rekord på antall overnattinger - og i år har vi rekord den andre veien... Men nå er vi trygt på plass på land, motorkonservering er utført, vanntanker skal tømmes og presenninger skal på om ikke så lenge.

Hva vinteren vil bringe har vi ikke besluttet enda, men vi har noen oppgaver som har stått på todo-listen en stund. Om det blir noen av de i år er det ikke godt å si. Ser vi bort fra vanlig vedlikehold er det en foreløpig uprioritert liste som bl.a inneholder;
 - Nate om dekket
 - Bytte varmtvannstank (har vært på listen noen år)
 - Flytte ned vannlinje, har også vært på listen noen år.
 - Og en hel haug med småtterier - som alltid tar lengre tid enn man tror
Det ble heller ingen vinsj foran i sommer, vi har ikke funnet noen fornuftig måte å montere denne på, mulig at ankeret vårt er for stort.

Uansett er det de vanlige vinterklargjøringsoppgavene som skal gjøres aller først.

Grand Banks 36, opplag, gb woodie

søndag 12. juni 2016

Sommer

Jada, båten er på vannet. Den kom ut for en måned siden – vi har aldri vært så tidlig ute som i år og vi har allerede logget mange timer og overnattinger. 

Det ble lite jobbing med båten i vinter så høstens planer kan egentlig kopieres til neste høst. Men sånn er det noen ganger, nå skal vi uansett nyte sommeren først. God Sommer!

Grand Banks 36, Aker Brygge

tirsdag 24. mai 2016

Montering av Eberspracher D4

Da ble det endelig varme i skuta. Dette var det største prosjektet vi gjorde i år. Monteringen gikk greit, ok forklaring følger med og det er mye nyttig info å finne på nett fra andre som har montert. Utfordringen var, som hos alle andre, hvor skal slangene gå og hvor skal ventilene sitte?

Vi brukte mye tid på planleggingen, snakket også med andre Grand Banks eiere for tips og råd. Det er for så vidt god plass i båten så vi har brukt 90 mm slanger hele veien. Luftinntaket til varmeren går opp i gulvet og ut(inn) bak kjøleskapet. I gulvene har vi brukt skjøtestykker til slangene som er festet og tettet og slangene sitter med klemmer på hver side.

Her er en oversikt over hvordan vi har lagt slangene: Og er ikke bildene forklarende nok er det bare å ta kontakt. Så lang ser det ut til at uttakene sitter fornuftig, det er jevn fin varme i hele båten. (Klikk på bildene for å se de større)

Eber D4
Varmeren er montert på babord side
90mm eber slange til forkabin
Slange til forkabin
Forkabin
Under skapbunn i forkabin
forkabin skuffer
Bak skuffene og ut under sengen
eberspracher d4
Fra varmer og bakover, slangen som går opp er den som går til forkabin
motorrom
Bakvegg i motor-rom, slange opp går opp i gulvet, slange ned går til bad
Hovedkabin
Opp i gulvet i benk i hovedkabin og ventil ut
GrandBanks bad
Bad, gjennom skap og ut ved gulvet
d4 eksos
Eksos går ut ved dieseltank
varmeslange eber
Varmeslangen følger eksoslange i store skapet i akterkabin
akterkabin seng
Fortsetter under sengen med uttak i bakkant

Oversikt:
GrandBanks 36
Omtrent slik er slanger og varmer montert.




tirsdag 26. april 2016

Sjøvannspumpe Ford Lehman

Den ene sjøvannspumpen vår har vært på service og anbefalingen derfra var å bytte den. 

Jeg brukte litt tid på å finne en ny og endte selvfølgelig opp hos American Diesel og "selveste Mr. Lehman" - Bob Smith. Han forklarte at det var han som en gang i tiden hadde konstruert akslingen til de pumpene og kunne egentlig garantere at den ville ryke etter hvert.

American Diesel har selvfølgelig laget et erstatningsprodukt, men annen konstruksjon som leveres som bolt-on med tannhjul og til og med en lenger slange til kjølevannet følger med i settet. Den er montert nå, så får vi se om vi skal bytte styrbord til neste vinter.

Litt gøy at ev venn av Mr.Lehman hadde søsterskipet vårt; 36#348

For de som lurer så er originalen en Jabsco 5850 pumpe, den er fortsatt i salg (f.eks hos defender.com) og den ser slik ut:
Jabsco 5850 til Lehman

Den nye pumpen med drev ser slik ut, og utførlig monteringsanvisning følger også med selv om det bare er tre skruer som skal løsnes.
Sjølvannspumpe Ford Lehman

Ferdig montert:

Ford Lehman rawwater pump




lørdag 23. april 2016

En stille vinter

Ikke så mye som har skjedd i vinter med båten. Helt andre prosjekter har vært prioritert og vi valgte bort de større jobbene med båten. Litt har vi puslet med, men det er mest mindre tekniske oppgraderinger som er gjort.

Alle septikslanger er byttet og ”svenskepluggen” er kommet på plass på dekk så nå kan septiktanken tømmes på lovlig måte. Nytt toalett på det store badet er også kommet på plass.


Og i morgen tar vi av presenningene J så da er vi i rute til sjøsetting i midten av mai - som vanlig