Ny vinter, nye muligheter
Da er båtsommeren over igjen. Dessverre har årets sommer blitt en sommer med lite bruk av båten. I fjor hadde vi rekord på antall overnattinger - og i år har vi rekord den andre veien... Men nå er vi trygt på plass på land, motorkonservering er utført, vanntanker skal tømmes og presenninger skal på om ikke så lenge.
Hva vinteren vil bringe har vi ikke besluttet enda, men vi har noen oppgaver som har stått på todo-listen en stund. Om det blir noen av de i år er det ikke godt å si. Ser vi bort fra vanlig vedlikehold er det en foreløpig uprioritert liste som bl.a inneholder;
- Nate om dekket
- Bytte varmtvannstank (har vært på listen noen år)
- Flytte ned vannlinje, har også vært på listen noen år.
- Og en hel haug med småtterier - som alltid tar lengre tid enn man tror
Det ble heller ingen vinsj foran i sommer, vi har ikke funnet noen fornuftig måte å montere denne på, mulig at ankeret vårt er for stort.
Uansett er det de vanlige vinterklargjøringsoppgavene som skal gjøres aller først.
fredag 7. oktober 2016
søndag 12. juni 2016
Sommer
Jada,
båten er på vannet. Den kom ut for en måned siden – vi har aldri vært
så tidlig ute som i år og vi har allerede logget mange timer og overnattinger.
Det ble lite jobbing med båten i vinter så høstens planer kan egentlig kopieres til neste høst. Men sånn er det noen ganger, nå skal vi uansett nyte sommeren først. God Sommer!
Det ble lite jobbing med båten i vinter så høstens planer kan egentlig kopieres til neste høst. Men sånn er det noen ganger, nå skal vi uansett nyte sommeren først. God Sommer!
tirsdag 24. mai 2016
Montering av Eberspracher D4
Da ble det endelig varme i skuta. Dette var det
største prosjektet vi gjorde i år. Monteringen gikk greit, ok forklaring følger
med og det er mye nyttig info å finne på nett fra andre som har montert. Utfordringen
var, som hos alle andre, hvor skal slangene gå og hvor skal ventilene sitte?
Vi brukte mye tid på planleggingen, snakket også
med andre Grand Banks eiere for tips og råd. Det er for så vidt god plass i
båten så vi har brukt 90 mm slanger hele veien. Luftinntaket til varmeren går
opp i gulvet og ut(inn) bak kjøleskapet. I gulvene har vi brukt skjøtestykker
til slangene som er festet og tettet og slangene sitter med klemmer på hver
side.
Her er en oversikt over hvordan vi har lagt
slangene: Og er ikke bildene forklarende nok er det bare å ta kontakt. Så lang ser det ut til at uttakene sitter fornuftig, det er jevn fin varme i hele båten. (Klikk på bildene for å se de større)
![]() |
Varmeren er montert på babord side |
![]() |
Slange til forkabin |
![]() |
Under skapbunn i forkabin |
![]() |
Bak skuffene og ut under sengen |
![]() |
Fra varmer og bakover, slangen som går opp er den som går til forkabin |
![]() |
Bakvegg i motor-rom, slange opp går opp i gulvet, slange ned går til bad |
![]() |
Opp i gulvet i benk i hovedkabin og ventil ut |
![]() |
Bad, gjennom skap og ut ved gulvet |
![]() |
Eksos går ut ved dieseltank |
![]() |
Varmeslangen følger eksoslange i store skapet i akterkabin |
![]() |
Fortsetter under sengen med uttak i bakkant |
Oversikt:
![]() |
Omtrent slik er slanger og varmer montert. |
tirsdag 26. april 2016
Sjøvannspumpe Ford Lehman
Den
ene sjøvannspumpen vår har vært på service og anbefalingen derfra var å bytte den.
Jeg brukte litt tid på å finne en ny og endte selvfølgelig opp hos American Diesel
og "selveste Mr. Lehman" - Bob Smith. Han forklarte at det var han som en gang i
tiden hadde konstruert akslingen til de pumpene og kunne egentlig garantere at den ville
ryke etter hvert.
American
Diesel har selvfølgelig laget et erstatningsprodukt, men annen konstruksjon som
leveres som bolt-on med tannhjul og til og med en lenger slange til
kjølevannet følger med i settet. Den
er montert nå, så får vi se om vi skal bytte styrbord til neste vinter.
Litt
gøy at ev venn av Mr.Lehman hadde søsterskipet vårt; 36#348
For
de som lurer så er originalen en Jabsco 5850 pumpe, den er fortsatt i salg
(f.eks hos defender.com) og den ser slik ut:
Den
nye pumpen med drev ser slik ut, og utførlig monteringsanvisning følger også
med selv om det bare er tre skruer som skal løsnes.
Ferdig
montert:
lørdag 23. april 2016
En stille vinter
Ikke
så mye som har skjedd i vinter med båten. Helt andre prosjekter har vært
prioritert og vi valgte bort de større jobbene med båten. Litt har vi puslet
med, men det er mest mindre tekniske oppgraderinger som er gjort.
Alle
septikslanger er byttet og ”svenskepluggen” er kommet på plass på dekk så nå
kan septiktanken tømmes på lovlig måte. Nytt toalett på det store badet er også
kommet på plass.
Og
i morgen tar vi av presenningene J så da er vi i rute til sjøsetting i
midten av mai - som vanlig
fredag 6. november 2015
Takk for 2015 sesongen
Da
er vi på land igjen,
motorkonservering er utført, alle vanntanker er tomme og presenninger er på
plass. Spørsmålet nå er jo hva skal skje vintersesongen 15/16? Det er foreløpig
usikkert, første del av vintersesongen skal prioriteres andre prosjekter så
båten får vente litt. Planene er heller ikke fastsatt, men noen tanker er det
jo.
Ser vi bort fra vanlig vedlikehold er det en
foreløpig uprioritert liste som bl.a inneholder;
- Nate om dekket
- Bytte varmtvannstank (har vært på listen en
stund)
- Dieselvarmer
- Flytte ned vannlinje, har også vært på listen
noen år.
Og så fikk vi nytt anker forut i sommer. Ett 35
kg OCR anker som ble brukt en gang, fordi 35kg og noen meter med kjetting egner
seg dårlig til manuell heising. Så en winch står på ønskelisten, alternativt må
vi henge på det gamle Danfort ankeret igjen
Men nå får båten hvile litt mens vi utfører andre oppgaver.
mandag 25. mai 2015
Vinteren 2014 – 2015
Hvordan gikk så denne vinteren?
Planene er jo alltid større enn hva tiden rekker til. Nye vinduer, nye vinduslister og oppussing av hovedkabin sto på listen og alt det
ble fullført. Det var veldig lite finer som måtte byttes, stort sett var det
bare noen biter under skyvevinduene som var dårlige, Taktrekket sto på kanskje-
listen, men det ble også utført, samtidig ble det lagt opp nye lamper i taket.
Varmtvannstanken skulle byttes, det ble utsatt. Vannlinjen
skulle flyttes ned, det får vente til neste år. Teak ute ble det ikke tid til,
vi var egentlig ganske lei av å lakke etter all innvendig lakkering. Rattet ble
forresten veldig bra. Akterspeilet fikk et par strøk, men det var alt. Til
gjengjeld fikk flybridge et strøk med maling og det ble ryddet i gammelt ledningsnett
der oppe.
Alt i alt er vi fornøyd, skulle vi gjort noe annerledes
burde vi tatt all innvendig oppussing og maling samtidig. Litt mer jobb med
sliping og evt. reparasjoner, men det hadde ikke tatt så mye lenger tid å male
når vi først hadde kost og rulle fremme.
Litt småtteri som gjenstår nå, koble til vann, vaske
vinduer, sette inn radio oppe og litt annen kos. Men først og fremst skal vi nå
nyte sesongen på vannet. De store oppgavene får vente til vi er i opplag igjen
God Sommer til alle Trawler venner!
torsdag 14. mai 2015
Slik ble taket
Pynteskiver er brukt til å feste takplatene. Utfordringen
var å begrense antallet, men allikevel ha nok til at takplatene fulgte buen. Når
først taket var nede passet vi på å montere inn noen nye led-lamper. Alt i alt er
vi fornøyd og det er betydelig bedre enn det gamle hullete originaltrekket.
søndag 26. april 2015
Taktrekk
Nå blir det nytt tak. Vi skal trekke perforert huntonit med
marineskai. Plater er kappet opp og prøvemontert. De får et strøk maling på
hver side før de går av gårde til trekking. Skal bli spennende å se hvordan det
blir.
Det er ikke enkelt med så store tynne plater- Læring til nestemann som skal gjøre dette, eller til vår neste kabin er å kjøpe tykkere enn 3mm plater. Ser at skjøtene også blir
en utfordring. Det blir uansett bedre enn det ødelagte originaltrekket.
Fortsettelse følger...
![]() |
Og slik ser det ut bak trekket, ingenting å bekymre seg over
her. Det var veldig godt å se at alt treverk er like fint, det er veldig nær sesongen nå og vi har mye igjen...
Abonner på:
Innlegg (Atom)