mandag 25. mai 2015

Vinteren 2014 – 2015

Hvordan gikk så denne vinteren?


Grand Banks 36 opplag
Planene er jo alltid større enn hva tiden rekker til. Nye vinduer, nye vinduslister og oppussing av hovedkabin sto på listen og alt det ble fullført. Det var veldig lite finer som måtte byttes, stort sett var det bare noen biter under skyvevinduene som var dårlige, Taktrekket sto på kanskje- listen, men det ble også utført, samtidig ble det lagt opp nye lamper i taket.

Varmtvannstanken skulle byttes, det ble utsatt. Vannlinjen skulle flyttes ned, det får vente til neste år. Teak ute ble det ikke tid til, vi var egentlig ganske lei av å lakke etter all innvendig lakkering. Rattet ble forresten veldig bra. Akterspeilet fikk et par strøk, men det var alt. Til gjengjeld fikk flybridge et strøk med maling og det ble ryddet i gammelt ledningsnett der oppe.

Alt i alt er vi fornøyd, skulle vi gjort noe annerledes burde vi tatt all innvendig oppussing og maling samtidig. Litt mer jobb med sliping og evt. reparasjoner, men det hadde ikke tatt så mye lenger tid å male når vi først hadde kost og rulle fremme.

Litt småtteri som gjenstår nå, koble til vann, vaske vinduer, sette inn radio oppe og litt annen kos. Men først og fremst skal vi nå nyte sesongen på vannet. De store oppgavene får vente til vi er i opplag igjen

God Sommer til alle Trawler venner!


Sjøsetting

torsdag 14. mai 2015

Slik ble taket

Pynteskiver er brukt til å feste takplatene. Utfordringen var å begrense antallet, men allikevel ha nok til at takplatene fulgte buen. Når først taket var nede passet vi på å montere inn noen nye led-lamper. Alt i alt er vi fornøyd og det er betydelig bedre enn det gamle hullete originaltrekket.

New Grand Banks headliner

  Grand Banks headlinerCustom Grand Banks headliner

søndag 26. april 2015

Ledninger bak taktrekk

En liten bildeserie for de som lurer på hvor alle ledninger befinner seg bak taktrekket.

Grand Banks wiring behind headlinerGrand Banks wiring behind headlinerGrand Banks wiring behind headliner



Grand Banks wiring behind headlinerGrand Banks wiring behind headlinerGrand Banks wiring behind headliner


Grand Banks wiring behind headliner


Taktrekk

Nå blir det nytt tak. Vi skal trekke perforert huntonit med marineskai. Plater er kappet opp og prøvemontert. De får et strøk maling på hver side før de går av gårde til trekking. Skal bli spennende å se hvordan det blir. 
Det er ikke enkelt med så store tynne plater- Læring til nestemann som skal gjøre dette, eller til vår neste kabin er å kjøpe tykkere enn 3mm plater. Ser at skjøtene også blir en utfordring. Det blir uansett bedre enn det ødelagte originaltrekket. Fortsettelse følger...

New headliner Grand Banks

New headliner Grand Banks 36.

New headliner Grand Banks

Og slik ser det ut bak trekket, ingenting å bekymre seg over her. Det var veldig godt å se at alt treverk er like fint, det er veldig nær sesongen nå og vi har mye igjen...

Grand Banks without headliner



fredag 3. april 2015

Vinduer er på plass

Nå er alle vinduene ferdig montert. 

Og dette tror vi er løsningen for tette vinduer: 

På skyvelisten har jeg brukt en helt vanlig P-list av minste type. Litt for tettingen, men aller mest for å slippe søl fra tetningsmassen opp på vinduene. Bak skyvevindu kommer man ikke til for å fjerne overskytende masse.  Inntil listen ligger det butylmasse (den grå) og ytterst på rammen bruker vi sikaflex.
Tetting av Grand Banks vindu

Ferdig plugget med teakplugger og klar til maling

Grand Banks vindusbytte

tirsdag 31. mars 2015

Ratt

Rattet er ikke det enkleste å pusse opp. Det er utrolig mye krinker og kroker som må pusses. Løsningen ble sodablåser. Rattet ble sodablåst og all gammel lakk forsvant på en enkel måte uten å skade teaken. Lakkering ble gjort hjemme i boden, jeg skrudde fast ett rør på bordet og kunne dermed enkelt dreie og snu rattet etter hvert som jeg lakkerte. Det tar tid å lakkere, men disse originalrattene er det veldig vanskelig å få tak i. 

Ratt til Grand Banks
En liten runde med autosol på navet nå så er det ferdig.

Rattet er håndlaget på Grand Banks fabrikken. Slikt håndarbeid gjøres ikke lenger, arbeidskraft var litt rimeligere på 70 tallet... Men det er faktisk mulig å få kjøpt en gammel type teakratt på Grand Banks Store nå, men de er ikke veldig rimelige

Ratt Grand Banks

Vi har jo ett ratt oppe også… vi får se

torsdag 19. mars 2015

Endelig!

GB woodie plywood




















GB woodie plywood, Grand Banks 36 hull 349
Endelig var det noen dager med temperatur til å få brukt epoxy. Vi kunne ikke la den muligheten gå fra oss. Nå er fineren på plass, en runde med sparkel og maling så er det ikke lenge til vinduene kan komme på plass igjen.

lørdag 14. mars 2015

Slipe

Nå er det ikke mye sliping igjen. Litt varmere i været nå så blir det en runde med sparkel og deretter er det bare å komme i gang med lakk og maling. Det blir vel fort noen strøk…
Grand Banks 36 Classic cabin


GB 36 Cl
Vi regner med det blir mange år til neste gang. Dette er jo inne så det bør holde noen år, og neste gang bør det holde men en lett mattsliping, ikke helt ned slik som vi har gjort i år.

søndag 8. mars 2015

Litt hjemmearbeid

Lakke, lakke, lakke. Det er veldig greit å ha noe å pusle med hjemme også. Temperaturen er en utfordring for maling og lakk, men det går mot varmere tider nå. Og så er det litt gøy når resultatene synes, i motsetning til sliping av gammel maling.
Innvendig vinduslister i teak, teaklister
Dette blir nok ok etter noen strøk med lakk

Bronse halegatt


Og dette vet jeg er fullstendig unødvendig…. Men jeg klarte ikke la det være på den ene jeg har hjemme. Det blir veldig fint, og det holder seg fint -  i hvert fall de første 14 dagene på vannet J

Neste oppgaver er lakk og maling. Nå er straks det meste innvendig i hytta pusset ned. En runde med vask og støvsuging nå så kan i begynne å male. Det vil si når temperaturen blir litt høyere.

søndag 22. februar 2015

Støv!!

Grand Banks 36 Classic cabin

Klargjøring til maling og sparkel. Dette er en lite hyggelig jobb. Slipe, støv, slipe, støv... Og det er ikke gjort på en ettermiddag. Nå har vi dessverre vært borte fra båten i nesten tre uker, men det går sakte men sikkert fremover selv om det er mye sliping igjen. 
Jeg har investert i en ordentlig støvmaske, den er gull verdt. Den innerste malingen som er der fra originalt er nok ikke like miljøvennlig som dagens maling… originalmalingen løsner heller ikke med varmepistol.

Dette tar tid. Riktig nok går det grøvste av med maskinkraft, men det er utrolig med kriker og kroker når man først begynner. En del av teaklakken er det ikke mulig å pusse av, det bare pakker igjen slipepapiret, der bruker vi varmepistol og så finpusser vi etterpå. Vi tar gjerne i mot tips her, men det er ingen vaskemuligheter i havna på vinteren så vi kan ikke spyle bort kjemiske midler.