Man skulle så gjerne hatt mer tid… for det blir så utrolig fint når det slipes og lakkeres. Men, men så langt er det bare bakdøren som har fått en runde med lakk, men neste år... (hørt det før?)
fredag 28. mars 2014
onsdag 19. mars 2014
Vindusrammer
Stort sett er de rammene vi har demontert ganske
så bra. Badevindu har som nevnt vært reparert tidligere og her har også deler
av rammen blitt byttet ut. Men det er selvfølgelig noe av rammene som var
dårlige. Men med teakbiter, tålmodighet, epoxy, sparkel og maling er det
utrolig hva som kan fikses.
Bildene viser kortversjonen av veien fra fjerning av
dårlig treverk til ferdig malt ramme:
Og dette er bare vinduene fra akterkabinen. Resten av vinduene får vente til neste vinter - minst..
mandag 10. mars 2014
Dårlig finer
Så var tiden kommet til å gå løs med vippesagen. Her
må det byttes finer. Det kunne vært langt verre enn som så. Under vinduene er
det litt, særlig badevinduet.
Fortsettelse følger…
fredag 7. mars 2014
Vindu - akterkabin
Alle styrbord vinduer i akterkabin er ute. Når
de først er ute så bytter vi glassene. Egentlig ikke helt nødvendig, men noen
hadde delt seg litt i lamineringen, kun kosmetisk, men… Vindusrammene er skrudd
fra innsiden, skruer befinner seg bak teaklister og/eller sparkel. Når de først
er ute så blir det lenge til neste gang de skal ut, så da er det like greit å
bytte de nå.
lørdag 1. mars 2014
Det pusses og pusses
For hver time som tilbringes i båten går det ett
lite skritt fremover. Er vi i tvil om tilstanden pusser vi ned malingen så vi
får bekreftet hvordan finéren er. Alt i alt ser det veldig bra ut. Noe finer skal byttes, men det er ikke mange stedene det må gjøres. For det meste er det
kun mattsliping som skal til.
Min største utfordring er å huske at det er en båt, det er fort gjort å slipe og pusse som om det skulle være kjøkkenskap, bokhylle eller noe annet som må være 100 % blankt og strøkent. Men dette er en båt som ligger ute hele året - og vi skal bruke den, ikke ha noe utstillingsbåt. Husk det André, husk det André, husk det André…
Fytte f.. hvor mye støv det blir under
presenningene, båten står med vinduer åpne, og noen steder uten vinduer, det er
ikke noe mindre støvete inne i båten. Skulle jeg ønske meg noe måtte det være en
oppvarmet hall for å kunne stå inne å jobbe. Ikke minst for å kunne gjøre
ferdig, om ikke annet, noen få steder. Nå venter vinduer, grunning og epoxy på litt varmere vær.
søndag 23. februar 2014
Badevindu
Her har det vært vann og her har det vært reparert.
Lekkasjen har nok ikke vært tatt ved roten for reparasjonen har også fått
tilgang til vann i lenger tid.
Det er en grei sak å fikse dette, men jeg tror det bør gjøres på en annen måte. Enter har de ikke hatt rett tykkelse på fineren, eller så har de vært usikre på utfresingen til vinduet. Det er brukt en litt for tynn plate og så er det sparklet inn en enda tynnere plate på innsiden. Naturlig at dette ikke er veldig holdbart.
Selv om det ser rufsete ut lenger ned på veggen er det kun malingen som har boblet, treverket er heldigvis like bra – heldigvis.
onsdag 12. februar 2014
Finer… og bakdøren
Nå er store deler av hytta gått over, skrapet, pusset
og fjernet dårlig finer. Under bakdøren var det dårligste stedet på hele båten.
Her har det vært vannlekkasje over lenger tid. Slik så det ut når jeg var
ferdig med å fjerne dårlig finer. Ja – det er finer som ligger på dekket.
Når sant skal sies er det kun fineren som var
dårlig. Når vi fikk skrapet ut den dårlige finerplaten ser det veldig bra ut
lenger ned. Det kommer ikke så godt frem på bildet, men det ser nesten ut som
nytt under finerplaten, til og med hvitmalt var det der. Dette var (enda) en positiv
overraskelse :-)
Resten av bakveggen er i bra stand, Babord side av
døren trenger en liten ”lapp” nederst i hjørnet på styrbord har noen lappet
tidligere, og det ser faktisk helt greit ut.
![]() |
Babord |
![]() |
Styrbord |
lørdag 8. februar 2014
Riktig verktøy er halve jobben
Så fant vi akkurat det lille geniale verktøyet som
gjør det så mye enklere å ta ut vinduene. Denne lille saken er det god plass
til bak gardinbrettene og demontering av skruene går som en drøm. Den vinklede bitsholderen kostet under hundrelappen.
onsdag 8. januar 2014
Nye puter
Med så mye skraping og pussing er det viktig med
noen hyggelige innslag også. Og som et positivt innslag i pussejobben denne
gangen ble det nye puter ute og inne. Lyst alcantra skinn på flybridge må bli
lekkert, om det var fornuftig med så lys farge får heller tiden vise..
Inneputene fikk samme farge som den fargen som var der
originalt, bare litt lysere. Dette bør gi oss inspirasjon til å komme i gang med sandpapiret igjen.
lørdag 28. desember 2013
Styrbord
Etter at vi hadde besøk av stormen Ivar var det plutselig så mye enklere å få tatt bilder. Stormen tok to av tre presenninger ned fra stativet, men stativet var heldigvis like helt.
Så langt har vi bare gått over med skrape (og makt) og det var ikke så stor grunn til bekymring for denne siden heller. Når det mangler maling ser det ganske ille ut, men så lenge fineren stort sett er ok blir det bra med sparkel og ny maling.
Vi har hatt en lekkasje nede ved døren og her plukket vi ut en ganske stor bit med sparkel eller epoxy i det ene hjørnet. Dette har tydeligvis vært forsøkt reparert tidligere. Nå vet i hvor vannet kom inn i båten, men utfordringen er å finne årsaken til lekkasjen. Det kan være dør-rammen, men også fra kanten på flybridge. Vi leter videre, det er ingen hensikt å tette dette ”nesten hullet” hvis ikke vi finner ut hvor vannet kommer fra.
Baksiden av flybridge er dårligere, dette er likt for begge sider. Det er ingen bærende deler som er skadet, kun kosmetisk. Ganske tydelig at vannet fra sprekker i taket kommer ut bak her, men denne bør være grei å reparere.
Slik ser det ut. Nå er presenningene på igjen og den litt mindre hyggelige jobben med å kjøre en runde med slipemaskinen er neste steg. Jeg har brukt en liten plansliper til å ta det grøvste, det fungerer veldig bra, men under presenningen blir det veldig tett av støv fra maskinslipingen. Har gått til innkjøp av en høykvalitet støvmaske, tror det var en fornuftig investering.
Abonner på:
Innlegg (Atom)