Så fant vi akkurat det lille geniale verktøyet som
gjør det så mye enklere å ta ut vinduene. Denne lille saken er det god plass
til bak gardinbrettene og demontering av skruene går som en drøm. Den vinklede bitsholderen kostet under hundrelappen.
lørdag 8. februar 2014
onsdag 8. januar 2014
Nye puter
Med så mye skraping og pussing er det viktig med
noen hyggelige innslag også. Og som et positivt innslag i pussejobben denne
gangen ble det nye puter ute og inne. Lyst alcantra skinn på flybridge må bli
lekkert, om det var fornuftig med så lys farge får heller tiden vise..
Inneputene fikk samme farge som den fargen som var der
originalt, bare litt lysere. Dette bør gi oss inspirasjon til å komme i gang med sandpapiret igjen.
lørdag 28. desember 2013
Styrbord
Etter at vi hadde besøk av stormen Ivar var det plutselig så mye enklere å få tatt bilder. Stormen tok to av tre presenninger ned fra stativet, men stativet var heldigvis like helt.
Så langt har vi bare gått over med skrape (og makt) og det var ikke så stor grunn til bekymring for denne siden heller. Når det mangler maling ser det ganske ille ut, men så lenge fineren stort sett er ok blir det bra med sparkel og ny maling.
Vi har hatt en lekkasje nede ved døren og her plukket vi ut en ganske stor bit med sparkel eller epoxy i det ene hjørnet. Dette har tydeligvis vært forsøkt reparert tidligere. Nå vet i hvor vannet kom inn i båten, men utfordringen er å finne årsaken til lekkasjen. Det kan være dør-rammen, men også fra kanten på flybridge. Vi leter videre, det er ingen hensikt å tette dette ”nesten hullet” hvis ikke vi finner ut hvor vannet kommer fra.
Baksiden av flybridge er dårligere, dette er likt for begge sider. Det er ingen bærende deler som er skadet, kun kosmetisk. Ganske tydelig at vannet fra sprekker i taket kommer ut bak her, men denne bør være grei å reparere.
Slik ser det ut. Nå er presenningene på igjen og den litt mindre hyggelige jobben med å kjøre en runde med slipemaskinen er neste steg. Jeg har brukt en liten plansliper til å ta det grøvste, det fungerer veldig bra, men under presenningen blir det veldig tett av støv fra maskinslipingen. Har gått til innkjøp av en høykvalitet støvmaske, tror det var en fornuftig investering.
tirsdag 3. desember 2013
Hyttevegger
Det har vært litt spenning i forhold til hvordan
det ser ut under malingen. Nå har babord side fått fjernet all løs og flasset
maling og her er det ingen store bekymringer. Jeg ser ingen grunn til å strippe
av all malingen, men vi fjerner det som er løst og der hvor det kan se ut til å
ha vært fuktig. Stort sett ser det veldig bra ut.
Istedenfor å begynne overalt samtidig så tar vi en side om
gangen. Mulig vi hadde flaks og startet på den beste siden, eneste
stedet vi kanskje må gjøre noe med fineren er under dette vinduet. Og det synes
på bildet hvorfor. Glassfiberduken på taket over forkabin er sprukket på samme
måte som på flybridge. Da renner vannet ned i fineren til det stopper i bunn
under vinduet. Vi skal la det tørke godt før vi vurdere om det må byttes noe
finer.
Videre plan nå er å gjøre denne siden så godt som
ferdig til maling og sparkel før vi starter på neste side. Det er
utetemperaturen som bestemmer når det blir sparkel og maling. Styrbord side ser
ut til å kreve litt mer jobb, særlig området rundt dør og aktre badevindu.
Vi jobber oss fremover…
Vi jobber oss fremover…
søndag 10. november 2013
Ut med vindu
Da er første vindu ute. Når man vet hvordan, er det
ganske greit å ta de ut. Det som er litt synd er at de er skrudd fra innsiden
og at skruene er skjult. Teaklisten under vindu må av, med alt det medfører av
plugger og lakk når den skal på igjen.
Skruer på siden og oppe er skjult bak
sparkel, så det blir en del jobb inne etter at vinduene er på plass igjen.
Gardinbrettet skal jeg ikke snakke om… nå gikk det fint med vindu i
akterkabinen, det var plass til en liten skralle med bits så jeg slapp å ta av
gardinbrettet der.
Men - når glass, skyvelister og tetningslister er
tatt av og malingen skarpt bort så lurer jeg på hvorfor jeg tok ut vinduet…
Skulle ikke tro at denne vindusrammen er fra 1973? Tror jeg skal sjekke godt
før jeg tar ut flere vinduer, eneste grunn til å gjøre det må være for å bytte
de listene som skyvevinduet glir på, men de gir ingen lekkasje selv om de er
gamle.
mandag 28. oktober 2013
Lekkasje
Trolig første artikkel av mange om lekasjer...(!)
En årsak til lekkasje er funnet. På flybridgen er
gulvet belagt med glassfiber, eller det ser mer ut som gammel respatex... Denne
er brettet ned over kanten og går noen centimeter nedenfor teaklisten. Når jeg fjernet
de øverste listene og skrapte bort maling og gammel silikon var det lett å se
hvor vannet kan komme inn.
Dette stemmer ganske bra med lekkasjene under.
Vannet har kommet inn på toppen og fulgt finerplatene ned til det stedet det
har vært lettest å kommet ut. Den brune stripen midt på veggen inne som kom ved
regnvær passer perfekt med finerskjøten på veggen.
![]() |
Legg til bildetekst |
Skadene er på langt nær så ille som bildene viser.
Bildene ble tatt når det var fuktig og fineren ser faktisk ganske så grei ut
når den tørket. Egentlig en lettelse at det er veldig lite av sideveggene som
trenger å byttes. Nå skal jeg skrape ned mer nedover, samt ta ut de åpningsbare
vinduene, så gleden bør kanskje ikke tas på forskudd, men så langt ser det
veldig bra ut.
Videre planer for hyttesidene nå er å ta bort det
lange håndtaket for å komme godt til oppunder kanten. Teaklisten over tror jeg
blir stående, tenker å bruke epoksy rundt flybridgekanten. De åpningsbare
vinduene skal ut for å få nye skyvelister og bedre tetning mot
vanninntrengning.
fredag 18. oktober 2013
Rekketrekk
Nå blir det rekketrekk på Lykke.
Lurte litt på hvordan jeg
skulle få til malen, men det var i grunn veldig lett. Byggfolie, tape,
stiftemaskin(!) og tusj var det som skulle til. Vi tapet opp folien og tegnet
inn ferdig trekk med maljer. For en dobbeltsjekk klippet vi folien etter
strekene og satte den på plass en gang til slik at vi er sikre på at den
passer. Nå er malen levert til sying, sammen med flybridgetrekket som trengte en
reparasjon i hjørnene.
tirsdag 15. oktober 2013
Motorkonservering uten søl
Hjemmelaget utstyr som fungerte!
Motorene kjøres alltid gode og varme i ferskvann før oljeskift og gjennomkjøring av frostveske. Det er utrolig hvor lang tid det tar å få varme i motorene når man bare venter på varmen - og ikke minst fordi de går uten belastning.For å slippe alt styret med å holde vannslanger nede i bøtter (bøtter som velter og slanger som spruter) lagde jeg denne enkle saken. En stor plastikk-kanne, en skroggjennomføring og en gardena-kobling med kran. Sammen med noen meter med 25 mm slange ble årets vinterkonservering gjort uten å søle en eneste dråpe vann i båten.
Ferskvann ble koblet på gardenakoblingen og den tykke slangen ble koblet sammen med kjølevannslangen. Kannen ble helt enkelt lagt på gulvet i kabinen, kjølevannslangen ble lagt ned i motorrommet, og resten gikk som en drøm. Etter varmkjøring og oljeskift ble kannen fylt med frostveskeblanding og motorene fikk gå til kannen var tom.
Tips til deg som vil ha en slik. Kjøp lang nok kjølevannslange slik at du ikke trenger å ha utstyret nede i motorrommet, billigste slange er mer enn bra nok og du trenger ikke doble slangeklemer her. I tillegg er det viktig med et lite luftehull i kanna, kjølevannspumpe og vannslangen tar/leverer ikke like mye, så enten blir det vakum, eller så blir det trykk i kanna.
onsdag 9. oktober 2013
Var det verdt jobben?
I fjor vinter skrapte vi av det meste av bunnstoffet, mange gamle lag med bunnstoff ble fjernet. http://www.grandbanks.no/2012/10/dette-var-en-tung-jobb.html
Hvordan ble det så etter en ny sesong på sjøen? Var det verdt jobben? Svaret er utvilsomt ja! I fjor var det mye flasset bunnstoff og endel groe som uansett måtte fjernes. I år er båten kun spylt etter opptak og den er helt uten groe, ikke er det noe som har flasset av heller. Propeller og akslinger hadde litt ruer, men de var ubehandlet. Rorene ble ikke tatt like grundig og her er det litt, men ikke mye å snakke om. Vi brukte ett strøk Vinyl Primer og to strøk NonStop.
Nå får vi se hva vinteren gjør med bunnstoffet, men slik det ser ut nå er det nok ikke så mye jobb til våren.
Hvordan ble det så etter en ny sesong på sjøen? Var det verdt jobben? Svaret er utvilsomt ja! I fjor var det mye flasset bunnstoff og endel groe som uansett måtte fjernes. I år er båten kun spylt etter opptak og den er helt uten groe, ikke er det noe som har flasset av heller. Propeller og akslinger hadde litt ruer, men de var ubehandlet. Rorene ble ikke tatt like grundig og her er det litt, men ikke mye å snakke om. Vi brukte ett strøk Vinyl Primer og to strøk NonStop.
Nå får vi se hva vinteren gjør med bunnstoffet, men slik det ser ut nå er det nok ikke så mye jobb til våren.
søndag 6. oktober 2013
Da er det på'n igjen!
Sommeren 2013 er over, den flotteste sommeren på mange år. Nesten fire ukers ferie i båten og kun en natt med regnvær, det kan ikke bli bedre. Nå er hun på land og vi er klare for nye vinterprosjekter, men først må det obligatoriske i forhold til vinter-klargjøringen gjøres ferdig.
Hva er så vinterens planer? Vi har et par tekniske ting som skal gjøres, nye eksosslanger står på listen, vi fikk også tips om å bytte oljekjølerene før det er for sent, så det er også noe som skal gjøres. Utover dette er det hytta som skal prioriteres. De åpningsbare vinduene slipper inn vann, det samme gjelder døren i aktørkabinen. Hva, og hvor mye, som må byttes finner vi ut etterhvert. Det er nok viktig å ikke legge for mange planer, vi vet at vi ikke kommer gjennom alt som vi ønsker å gjøre, men blir det tid til mer skal skroget få et nytt strøk maling. Kalesjen skal også repareres og så skal hun få rekketrekk på flybridgen. Malene til dette er allerede under arbeid.
Hva er så vinterens planer? Vi har et par tekniske ting som skal gjøres, nye eksosslanger står på listen, vi fikk også tips om å bytte oljekjølerene før det er for sent, så det er også noe som skal gjøres. Utover dette er det hytta som skal prioriteres. De åpningsbare vinduene slipper inn vann, det samme gjelder døren i aktørkabinen. Hva, og hvor mye, som må byttes finner vi ut etterhvert. Det er nok viktig å ikke legge for mange planer, vi vet at vi ikke kommer gjennom alt som vi ønsker å gjøre, men blir det tid til mer skal skroget få et nytt strøk maling. Kalesjen skal også repareres og så skal hun få rekketrekk på flybridgen. Malene til dette er allerede under arbeid.
![]() |
Lykke i vinteropplag 2013 - 2014 |
Abonner på:
Innlegg (Atom)