Vinterens møkkajobb med å fjerne alt bunnstoff er
nå plutselig blitt hyggelig. Og slik ble det tilslutt. Det er nesten så den ser ut
som ny. Må dessverre innrømme at jeg har spart litt av babord side til neste år…
torsdag 16. mai 2013
Mens vi venter
Fueltankene er selvfølgelig blitt forsinket, men
det er uansett nok å henge fingrene i. Mens vi venter på tankene så startet vi
på flybridge gulvet og taket over akterkabinen.
Noen sprekker var det, men på langt nær så ille
som vi hadde forventet. Det ligger originalt glassfiber under all malingen. Alt
dårlig ble fjernet, sprekker og hull fikk et lag med epoxy samt epoxy blandet
med mikrofiber. Finsparklet og malt med ny maling. Det siste strøket fikk
iblandet sklipulver. Er litt bekymret hvordan det er å holde hvit maling med
sklipulver rent, men det får den kommende sommeren vise oss.
![]() |
Første strøk |
fredag 19. april 2013
Historien er komplett
Dette innlegget burde vel egentlig handle om sjøsetting og klar for ny sesong. Slik er det dessverre ikke. Andre prosjekter har tatt mesteparten av tiden vår, så sjøsettingen er enda noen uker unna. Men noen ledige stunder har blitt brukt til leting og nå er 349's historie komplett. Siste brikke falt på plass takket være US Coast Guard sine registre:
1981 - 1988: Navn: Pamela. Eier F.J Murphy Jr, Salem, Massachusetts, USA
1988 - 2005: Navn: Noreen. Eier: P.J.Folan, Mattapoisett, Massachusetts, USA
2005 - 2012: Eier: L. Fremming, Tønsberg, Norge
2012 - Navn: Lykke. Eier Hanne og André, Drøbak, Norge
Vi har også hatt kontakt med alle tidligere eiere, eller deres familier, bortsett fra Murphy som eide båten i perioden 81 - 88. Alle vi har snakket med husker båten godt og har fortalt historier fra deres periode som eiere. Men, hvem glemmer vel en Grand Banks?
Dette bildet ble tatt dagen før båten ble sendt til Europa, da hadde hun navnet Noreen. Det navneskiltet som står på akterspeilet har vi nå sendt til Folan som eide båten under dette navnet og ønsket å få dette skiltet.
![]() |
Dokument fra US Coast Guard |
Her er historien til Grand Banks 36 #349:
1973 - 1981: Navn: Galatea. Eier: R.Boshco, Gloucester, Massachusetts, USA1981 - 1988: Navn: Pamela. Eier F.J Murphy Jr, Salem, Massachusetts, USA
1988 - 2005: Navn: Noreen. Eier: P.J.Folan, Mattapoisett, Massachusetts, USA
2005 - 2012: Eier: L. Fremming, Tønsberg, Norge
2012 - Navn: Lykke. Eier Hanne og André, Drøbak, Norge
Vi har også hatt kontakt med alle tidligere eiere, eller deres familier, bortsett fra Murphy som eide båten i perioden 81 - 88. Alle vi har snakket med husker båten godt og har fortalt historier fra deres periode som eiere. Men, hvem glemmer vel en Grand Banks?
Dette bildet ble tatt dagen før båten ble sendt til Europa, da hadde hun navnet Noreen. Det navneskiltet som står på akterspeilet har vi nå sendt til Folan som eide båten under dette navnet og ønsket å få dette skiltet.
![]() |
Noreen på Martha's Vineyard før "avreise" til Europa |
tirsdag 5. mars 2013
Tanker om dieseltanker
Det store vinduet er ute og jeg har brukt den åpningen sammen
med original tankbredde og lengde for å lage tegninger til nye dieseltanker. Men så
dukket bekymringen opp om plassen ned til i motorrommet, er åpningen mellom motorene
stor nok? Løsningen var å produsere en tankmal av tynne lekter.
På første forsøk klarte
jeg å lirke den på plass, tok den ut og inn et par ganger og fant ut at
dummytanken må ha en bunn, slik at jeg ikke blir lurt til å tro at den passer, bare sånn for sikkerhetsskyld. Dermed gikk turen hjem å lage bunn i tanken. I tillegg festet jeg en lektebit der hvor uttaket er, samt at jeg brukte et lite hjul som påfyllingsrør.
Heldigvis… for nå gikk ikke tanken ned mellom motorene.
Dermed var det ut å kutte ned på tankdummyen. Det var
ikke mange centimeterne den skulle minskes, men tre cm på høyden gjorde underverker. Og nå gikk tanken greit ned mellom motorer og
inn på plass. Den lette tanken var det ikke noe problem å løfte rundt for å få den på plass, det blir
nok ikke like lett med en ståltank, men nå vet vi med 100% sikkerhet at den skal gå inn. Så da er
det bare å bestille tank.
Ser ut som de blir på ca 400 liter hver, det blir totalt 800 liter med drivstoff og det bør være mer enn nok til vårt bruk.
søndag 3. mars 2013
Ta ut vindu
Jeg har beholdt gardinbrettet på plass, men det kan nok med fordel tas bort når flere vinduer skal ut. Jeg vil tro at taktrekket sitter godt fast i gardinbrettet (pga lakksøl etc), så dette ville trolig revnet hvis vi løsnet på gardinbrettet.
Her vises det hvordan skruene sitter på innsiden. Enda det snart er 40 år siden de ble montert var det enkelt å løsne skruene og mange av de ser ut som de er nye. Ikke noen tvil om at var kvalitet de bygde den gangen de bygde disse båtene.
Bak gardinbrettet fungerte det ganske greit med en liten skralle med bits. Det er ikke mulig å komme til med en vanlig skrutrekker. Jeg vurderte å borre hull i gardinbrettet utenfor hver skrue slik at jeg kunne stikke skrutrekkeren inn i hullet, men heldigvis så trengte jeg ikke det. Skruene til gardinbrettet er plugget med teakplugger så et par plugger til hadde nok gått greit.
Etter å ha løsnet tre sider skulle jeg gå i gang
med baufil på den fjerde, men så løsnet den nederste delen av rammen og vinduene datt
nesten ut av seg selv. Dette holder for oss som bare skal ha inn en tank, så
hvordan det blir å gjøre det på den måten med baufil får vi finne ut en annen
gang.
søndag 24. februar 2013
En dieseltank er nå ute
Styrbord tank er nå ute av båten. Det ble noen timer med baufil. Jeg har ikke notert tiden, men vil anta at bajonettsagen har gått et sted mellom 8 - 11 timer. Når jeg først fikk ut første delen av tanken var det enkelt å planlegge saging i forhold til skvalpeskottene.
Det ble god plass her |
Planen videre er å ta ut det store skyvevinduet og bestille nye dieseltanker etter størrelsen på vinduet. Det ser ut som dette kan gi mulighet til ca 450 liters tanker. Velger jeg å bestille tanker etter døråpningen ser det ut til at de blir rett under 300 liter.
![]() |
Del for del ble tanken kuttet opp |
mandag 28. januar 2013
3 år for tidlig?
Det har vært for kaldt til å være i båten i det siste og nå begynner vi å bli litt utålmodige. Hva finner man på da? Jo, setter på varme i garasjen og jobber med det som befinner seg der. Mast og bom henger i garasjetaket og med en stor dieselvarmer ble det fin temperatur i garasjen. Mast og bom er nå pusset og klar til maling så fort det blir varmt nok i været.
Båten har endel bronse detaljer, med litt arbeid kan de bli riktig så fine. Tanken var å se på dette når båten i seg selv begynner å bli ok, men når det først var varme i garasjen var det greit å ta det som var der.
Takknemlig for gode tips og råd til oppussing, og ikke minst vedlikehold av dette. Det finnes sikkert noen gode metoder for å fjerne det brune belegget og gjøre bronsen blank og fin? Men som nevnt er det ikke denne pussingen som skal prioriteres før om et par, tre år - minst.
Båten har endel bronse detaljer, med litt arbeid kan de bli riktig så fine. Tanken var å se på dette når båten i seg selv begynner å bli ok, men når det først var varme i garasjen var det greit å ta det som var der.
Takknemlig for gode tips og råd til oppussing, og ikke minst vedlikehold av dette. Det finnes sikkert noen gode metoder for å fjerne det brune belegget og gjøre bronsen blank og fin? Men som nevnt er det ikke denne pussingen som skal prioriteres før om et par, tre år - minst.
torsdag 20. desember 2012
God Jul
En riktig God Jul til alle båtvenner fra Hanne og André
Vår Lykke har fått være ganske så alene i det siste, men pepperkakeprosjektet er ihvertfall ferdig til jul :-) Etter jul er det ny giv og Lykke skal få mer av tiden vår.
torsdag 8. november 2012
Litt bedre plass
Nå er det blitt litt mer plass i kjelleren. Generatoren er flyttet. Det var ikke bare bare å flytte den tunge saken, men ved hjelp av planker, brekkjern og et gammelt pipenøkkelsett gikk det smått, men trygt fremover. De gamle pipene ble lagt under motorfestene som ruller og generatoren kunne enkelt skyves på disse. Enkelt var kanskje en overdrivelse, men 150 kg ble flyttet av meg alene uten å knekke rygg og knær altfor mye.
Og titter man andre veien så har vi plutselig fått en tremotors båt... Det skulle bli 120 + 120 + 9,6 hester
Og titter man andre veien så har vi plutselig fått en tremotors båt... Det skulle bli 120 + 120 + 9,6 hester
tirsdag 6. november 2012
Her er vinterens oppholdsted...
De neste månedene skal tilbringes nede i kjelleren. Drivstoffsystemet lekker, noen av koblingene som synes til venstre på bildet er ikke tette. Det samme gjelder nok dessverre for styrbord dieseltank også. Og må den ut er det nok like greit å ta begge. Dette er originaltankene fra 1973 som sitter i båten. Bygget i tre millimeter stålplater og satt inn før gulvet og veggene ble bygget...
Generatoren er nå koblet fra. Alle kabler er grundig merket, det er også fotografert alle koblinger samt skrevet grundige notater. Neste oppgave blir å få flyttet den 150 kg tunge klumpen fremover slik at det blir plass til å jobbe med tankene.
Abonner på:
Innlegg (Atom)