Og titter man andre veien så har vi plutselig fått en tremotors båt... Det skulle bli 120 + 120 + 9,6 hester
torsdag 8. november 2012
Litt bedre plass
Nå er det blitt litt mer plass i kjelleren. Generatoren er flyttet. Det var ikke bare bare å flytte den tunge saken, men ved hjelp av planker, brekkjern og et gammelt pipenøkkelsett gikk det smått, men trygt fremover. De gamle pipene ble lagt under motorfestene som ruller og generatoren kunne enkelt skyves på disse. Enkelt var kanskje en overdrivelse, men 150 kg ble flyttet av meg alene uten å knekke rygg og knær altfor mye.
Og titter man andre veien så har vi plutselig fått en tremotors båt... Det skulle bli 120 + 120 + 9,6 hester
Og titter man andre veien så har vi plutselig fått en tremotors båt... Det skulle bli 120 + 120 + 9,6 hester
tirsdag 6. november 2012
Her er vinterens oppholdsted...
De neste månedene skal tilbringes nede i kjelleren. Drivstoffsystemet lekker, noen av koblingene som synes til venstre på bildet er ikke tette. Det samme gjelder nok dessverre for styrbord dieseltank også. Og må den ut er det nok like greit å ta begge. Dette er originaltankene fra 1973 som sitter i båten. Bygget i tre millimeter stålplater og satt inn før gulvet og veggene ble bygget...
Generatoren er nå koblet fra. Alle kabler er grundig merket, det er også fotografert alle koblinger samt skrevet grundige notater. Neste oppgave blir å få flyttet den 150 kg tunge klumpen fremover slik at det blir plass til å jobbe med tankene.
mandag 29. oktober 2012
Dette var en tung jobb...
Flere centimeter med bunnstoff er nå borte. Alt løst, og litt til, er skrapet av. Det står fortsatt litt igjen, men det som er igjen nå sitter godt fast. Det har vært en tung jobb og arbeidsstillingen er heller ikke den beste.
Skroget ser veldig så bra ut, jeg har hele tiden hatt en liten skrekk for å finne "rusk og rask" i skroget etterhvert som treverket ble synlig, men det var unødvendig bekymring for dette ser nesten ut som nytt! Det er kanskje nettopp dette som har gitt Grand Banks sitt gode rykte? Den gamle damen vår ser ihvertfall ut til å ikke ha noen form for benskjørhet
mandag 22. oktober 2012
Første oppgave:
Vinterkonservering er utført og første oppgave er nå å løsne alle
kranene i skroggjennomføringene. Det er 8 kraner som skal smøres opp, og
halvparten av de sitter (foreløpig) helt fast.
Gode tips er allerede motatt så nå skal de få bade i sagkjedeolje en stund mens vi starter planleggingen av dieseltank bytte.
Vi har sprayet WD40 inn i vanninntakene under båten. Det var enkelt å skjøte på sprayslangen med vanlig krympeslange så vi kom godt til langt inn i kranene. På innsiden er det sprayet godt på alle bevegelige deler, i tillegg er det smurt inn mye sagkjedeolje, som skal ha gode kryp- egenskaper. Det er kun kjølevannsinntaket til motorene som har fått olje på innsiden da det foreløpig kun er de jeg har tatt slangene av. Vi lar det nå stå noen uker før vi forsøker å løsne på kranene. Tiden vil vise om vi må løsne slangene på de andre kranene også.
Gode tips er allerede motatt så nå skal de få bade i sagkjedeolje en stund mens vi starter planleggingen av dieseltank bytte.
Vi har sprayet WD40 inn i vanninntakene under båten. Det var enkelt å skjøte på sprayslangen med vanlig krympeslange så vi kom godt til langt inn i kranene. På innsiden er det sprayet godt på alle bevegelige deler, i tillegg er det smurt inn mye sagkjedeolje, som skal ha gode kryp- egenskaper. Det er kun kjølevannsinntaket til motorene som har fått olje på innsiden da det foreløpig kun er de jeg har tatt slangene av. Vi lar det nå stå noen uker før vi forsøker å løsne på kranene. Tiden vil vise om vi må løsne slangene på de andre kranene også.
Og da var det slutt for i år..
Eller det er vel mer riktig å si at det er nå det begynner, vi vet ihvertfall hva fritiden skal brukes til en stund fremover... og vi gleder oss til å komme i gang.
![]() |
LYKKE på land - for første gang i Drøbak |
Oljeskift er utført på motorer og generator, det gikk ikke mer enn nesten 30 liter olje... 12 - 13 liter på hver motor og 3,5 på generatoren.
Vanntanker er tømt og vannkraner er åpnet. Etter godt råd fra Trawlerklubben brukte jeg lufttrykk til å blåse gjennom vannsystemet, tror nok det kom 10 - 15 liter til ut av systemet. Dette hadde vi ikke tenkt på selv, det er bra med gode tips før frosten kommer.
Dusjavløp og WC har fått frostveske. Har også koblet av og blåst gjennom pumpe til dusjavløpet. Lærte også at det er dumt å pumpe toalettene så tomme som mulig.... det ble dårlig lukt etter noen dager. Fylte mer frostveske i wc slik at det fungerer som "vannlås" og lukten forsvant igjen.
Abonner på:
Innlegg (Atom)