tirsdag 28. mai 2019

Kort vår-status

Det har vært dårlig med oppdatering av sidene her i år, og nå har vi allerede vært på vannet i tre uker. Vi var rekordtidlig ute i år, - vel og merke til oss å være. Alt ser veldig bra ut med båten så langt. Vi har hatt noen skikkelige regnskurer allerede og det er ikke noen vannlekkasjer.

Grand Banks, båtuttakVinteren gikk ikke som planlagt, det ble minimalt med oppussing i årets vintersesong. Tok en runde på takluka i forkabinen for å tette, brukte epoxy rundt overgangen for å se om det hjalp i forhold til det vannet som har kommet i skuffen på badet. Ser ikke ut til at det ga veldig stor endring. Vinduene foran fikk derfor en runde med Sikaflex. Den ene vinduet er fortsatt originalvinduet og det er var aller siste stedet jeg kan tenke meg at det kan komme inn vann. Dette ga bedring, så nå er det ganske så tett. Om ikke båten blir solgt så er det nok badevinduet foran som blir prioritert til vinteren.

Båten er lagt ut for salg på Finn. Fortsatt som en av de billigste Grand Banks 36'ene i Europa. Som tidligere nevnt er det umulig å finne rett pris på en slik båt. Det er ingen andre å sammenligne med i Norge så derfor har vi tittet litt på prisene på andre tilsvarende båter ute i Europa. USA båtene er jo ganske uaktuelle pga CE-godkjenning.

Vi skulle gjerne beholdt båten, men samtidig har vi lyst til å finne en hytte/leilighet på land. Det fungerer ikke så bra med begge deler, hverken tidsmessig eller økonomisk. Vi får se hva som skjer, om responsen er dårlig så beholder vi den egentlig gjerne.

Hvis du vil se Finn-annonsen til båten så ligger den her.







fredag 5. oktober 2018

Etter tidenes sommer!


Etter tidenes sommer er vi på plass igjen her:

båtopplag, grand banks yachts


Vinterklargjøring er utført, olje og filter er skiftet, motorer er konservert og ferskvann er tømt. Vi bruker luft for å blåse ut ferskvann fra slanger, kraner og vv-tank. Blir like overrasket hvert år - for vi blåser ut ca 30 liter vann etter at alle kraner er åpnet og vanntanker koblet fra.

Og hva gjør vi nå? Vi har lagt båten ut for salg, den er ikke solgt pr dagsdato og jeg har en følelse at når våren kommer så har vi plutselig ikke lyst til å selge. Det var det samme forrige gang vi solgte også, det går fort noen sesonger før vi legger ut annonse på våren...

Derfor fortsetter vi som før – vinter er jobbetid. Foreløpige planer er oppussing av badet og kabinen foran. Mulig vi bytter vinduene der også. 

På badet foran kommer det vann ned i øverste skuff ved regnvær. Vi vet at skyvevindu og vinduslistene ikke er tipp topp, men jeg ser også en liten vannboble bak vinduet, tror at vannet kommer derfra, men vet ikke. Det er såpass høyt opp at det ikke kan komme fra vinduet

Har ikke funnet noe fornuftig sted hvor vannet kan komme fra, noen ganger virker det som om vannet renner oppover. Her hadde jeg satt stor pris på gode forslag til hvor det vannet kan komme inn.

Men i år har det ikke vært lekkasje noen andre steder i båten. Det er første sesongen båten har vært helt tett i regnvær.

Utover det blir det vel litt vanlig småpusling. Vi ga gulvet en større runde med Captain Tolley i vår og det har virkelig fungert. Derfor regner jeg med at vi lar natene være i fred i år.

mandag 10. september 2018

4 Sale


Dette er ikke lett. Vi er veldig usikre på om vi tar rett valg, men nå har vi lagt båten ut for salg. Om den blir solgt eller om vi ombestemmer oss underveis er ikke godt å si. 

Pris er også veldig vanskelig. Så langt jeg vet er det tre slike båter i Norge så det er ikke noe veiledende pris å finne her. Vi har gått gjennom båtannonser for nesten hele Europa og lagt oss på et litt lavere nivå. Etter å ha brukt mye tid og penger på det som var en prosjektbåt når vi kjøpte den så vil vi uansett ikke ha noen god økonomi i dette. Noe annet var heller ikke meningen, vi kjøpte den for å bruke den, noe vi absolutt har fått gjort

Annonsen blir liggende ute i høst, men om vi legger den ut igjen til våren når varmen kommer er høyst usikkert. Tror alle vet hvordan det er når båten er sjøsatt og sommeren står for døren... man vil jo ikke selge båten da.

Eller søk Finnkode: 126998548

Grand Banks 36 for sale, Grand Banks 36


søndag 9. september 2018

Vifte i motorrommet.


Dette har fungert langt over forventning.

I våres satte vi inn en skikkelig vifte med slange ned i kjølen. Det er definitivt det beste vi har gjort for å få bort båtlukta. Nå har riktignok sommeren i år vært varm og tørr. Det er lite regnvann som har kommet – og evt. kommet inn, og vinduene har stått mye oppe fordi det har vært varmt, men den viften har fjernet stillestående luft og med det er båtlukta også borte.


Har sett at noen har gjort det samme med en type PC-vifte som trekker lite strøm og kan gå på 12v anlegget. Kan være at det er en enda bedre løsning fremover, da blir det ikke behov for 220v landstrøm.

Tar gjerne i mot erfaringer, tips og råd fra andre her.

fredag 7. september 2018

Flybridge


Vi tok en runde på gulvet på flybridge i vinter, men fordi presenningstativet står på benkene fikk vi aldri tatt videre innover. Det er nå gjort. Vi pleier ikke å jobbe med sånne ting når båten er på vannet, for da skal den bare nytes og brukes, men pga stativet så gjorde vi dette nå

Under benkene er det gjort samme runde med epoxy og maling. Åpningene for vannet er utvidet og det samme er gjort frem til ”utløpet” under flybridgen. Tidligere eier har byttet noe finer og det var ikke tvil om at åpningen for drenering var for liten. 

Nå bør det være tett og samtidig lett for vannet å renne ut. Det gjør det enklere å spyle på flybridge også, vannet renner rett ut – også fremover


Flybridge Grand Banks

Slik ser det ut etter første epoxyrunde. Har brukt litt mikrofiber i epoxyen for å gjøre den litt tykkere og lagt på så den fløt ut av dreningshullet.







Flybridge Grand Banks woodie

Første strøk med maling.
Flybridge Grand Banks
Ferdig. Her bør vannet kunne renne greit ut

lørdag 30. juni 2018

Båtlukta


Vi har vært gjennom mange forsøk på å bli kvitt lukt. For det er ikke tvil om at det lukter i en over 40 år gammel trebåt. Det er mange gode forslag til løsninger, og her er våre erfaringer så langt.

Vi har brukt en ganske kraftig ozongenerator, det fungerer veldig bra på lukt, men det er litt bekymring fordi ozon tærer på gummi, og det er ganske mange gummislanger i motorrommet… Mye av lukten kommer fra kjølen, særlig fra ferskvann som har blitt ”filtrert” i fineren på vei ned til kjølen og pga alle slangene er det lite fristende å sette ozongeneratoren i motorrommet.

I fjor hadde vi en sesong med Airsponge. Både boksene med gel og en sprayflaske ble brukt. Det fungerer veldig bra på lukt og er også blitt brukt på klær etc som vi har hatt i båten, men lukt forsvinner liksom ikke helt av den heller.

Årets luktfjerning-forsøk består av en vifte. Vi testet først med en liten baderomsvifte, det hjalp litt, men det blir lange luftslanger så vi ville teste med noe kraftigere. Nå står det en type Flexitvifte og går så lenge vi ligger på landstrøm. Den trekker ca 140 m3 i timen, men selvfølgelig går det ikke like mye luft i praksis med de lange slangene. Støy er ikke noe problem med denne.

Inntaket henger ned i kjølen og utblås er i ventilasjonsgitteret bak på babord side. Dette ser ut til å fungere veldig bra på båtlukta. Ulempen er at vi må ligge på landstrøm. Vifteforsøket ser så langt ut til å være det beste vi har brukt i forhold til lukt.

Grand Banks engine room, engine room fan

Det er den hvite som er viften. Slangen ut går opp bak tanken og opp i ventilasjonsgitteret til motorrommet. De blanke slangene går frem og ned til kjølen. Den andre viften på bildet er en vanlig motorromsvifte som vi vanligvis benytter når motorene er i gang. Den har utblås gjennom den originale luftekanalen.


Grand Banks engineroom
Her er andre enden av slangene – inntaket. Det henger bare en fleksibel slange ned i kjølen. Den slutter selvfølgelig litt over så ikke vi trekker inn evt. vann som blir liggende i kjølen.



onsdag 27. juni 2018

Vinteren


Det er ikke helt riktig å legge ut vinteroppdatering nå som sesongen er kommet så godt i gang, men en liten oppdatering er på sin plass allikevel.

Målet var å gjøre noe utvendig, vi skulle slipe ned maling først og deretter fjerne natene i gulvet for å legge nye. Det startet bra, så ble det mye fuktig høstvær og det var umulig å få slipt noe som helst så lenge alt var så fuktig. Deretter kom kulda som gjorde det mindre trivelig å holde på. Derfor ble det en ”stille” vintersesong. Vi kunne tatt natene, men jeg vet hvor ille det blir med støv under presenningen når jeg sliper så jeg ville ikke fylle tomme nater med alt det støvet, som igjen blir til lim når det blir fuktig i været.

Utover våren ble hytte og skrog slipt og fikk nye strøk med maling. Jeg byttet også noen deler av rekka. Der hvor teak-rekkverket er skjøtet har det kommet inn vann, som igjen har gitt dårlig treverk. Det var ikke store bitene som måtte byttes så det gikk ganske greit. Litt utfordring med buen i baugen, men reparasjonen er ikke synlig nå.

(tips: du kan klikke på bildene for å se de i full størrelse)
Grand Banks rekke
Grand Banks oppussing
Grand Banks 36Grand Banks nymalt

 Flybridgegulvet fikk en gjennomgang med sliping og epoxy i ytterkantene, her kom det ned litt vann i veggen, men de siste dagers regn har bekreftet at det er tett nå. Neste steg blir å gjøre det samme under benkene og helt fremme på flybridgen.

Flybridge Grand Banks woodieFlybridge Grand Banks


Flybridge Grand Banks 36
Flybridge Grand Banks



Men nå skal vi nyte båtlivet, så det får bli til vinteren  igjen... God sommer til alle Trawlervenner


mandag 6. november 2017

Nå begynner sesongen

Jobbesesongen starter når båtsesongen slutter... 

Grand Banks 36 opplag


Hva er planene for i år?

Vi har ikke lagt så mye planer i år. Det er mye som må gjøres med andre oppgaver så båten bli ikke like høyt prioritert i vinter. Men vi starter utvendig når vi kommer i gang. Hytta skal males og det samme med flybridgen. Skroget bør også få et strøk maling.

Grand Banks 36 vinteropplagDet skal byttes litt finer på babord side. Skjøten i teakrekka er ikke 100% så der har det kommet litt vann i fineren under. 

Hva vi gjør med natene i gulvet år er ikke bestemt enda.

Hvis det er en ting vi har lært i løpet av årene så er det ikke å starte på for mye. Det er for så vidt greit å ta en del i løpet av vinteren, men når det endelig blir varmt nok i været til å sparkle og male så gjelder det å ikke ha startet på alt for mye, for da blir det fort litt mye som må gjøres før sjøsetting

Forkabin og badet foran er det siste vi har igjen innvendig, men vi skal starte ute i vinter så får i se hvor langt vi kommer. Teknisk er det ikke så mye vi tenker på å gjøre, det er alltid litt småtteri, men usikker på om vi prioriterer dette i vinter. Tiden, og vinterværet, vil vise

lørdag 22. juli 2017

Første elektronikk

Nå har Lykke fått montert inn sin aller første elektronikk. En MOB-alarm fra NASA marine. Har savnet dette lenge, mest i forhold til at jeg/vi ikke har oversikt over hvor alle befinner seg til enhver tid på båten. Får riktignok håpe vi aldri får brukt for den.

MOBi from NASA marine
Kanskje det blir mer elektronikk etterhvert, det er mye som burde inn, kartplotter, VHF, ekkeolodd...


tirsdag 27. juni 2017

Hvordan ble det?

Oppsummering av vinterens prosjekter. Motorlabber og cutlesslager er byttet. Akterkabin og bad er pusset opp, byttet noe finer, sparklet og malt og lakket mengder av teak. Nytt taktrekk i kabin og bad og nye lamper. Vi er stort sett fornøyd med resultatet. Teakdekket utvendig ble ikke tatt, heller ikke varmtvannstank og vannlinje. Kanskje neste år...

Her er resultatet av vinterens oppussing av akterkabin og bad. Du kan klikke på bildene for å få de større. Her er noen bilder av akterkabinen. Legg merke til originalhøytaleren over sengen, riktignok med ny innmat, men fortsatt i den originale kassen.

Grand Banks aft cabin  
            
Grand Banks aft cabinGrand Banks aft cabin










Grand Banks aft bathrom

   





Badet ble ganske bra det også






Grand Banks aft bathrom