onsdag 27. juni 2018

Vinteren


Det er ikke helt riktig å legge ut vinteroppdatering nå som sesongen er kommet så godt i gang, men en liten oppdatering er på sin plass allikevel.

Målet var å gjøre noe utvendig, vi skulle slipe ned maling først og deretter fjerne natene i gulvet for å legge nye. Det startet bra, så ble det mye fuktig høstvær og det var umulig å få slipt noe som helst så lenge alt var så fuktig. Deretter kom kulda som gjorde det mindre trivelig å holde på. Derfor ble det en ”stille” vintersesong. Vi kunne tatt natene, men jeg vet hvor ille det blir med støv under presenningen når jeg sliper så jeg ville ikke fylle tomme nater med alt det støvet, som igjen blir til lim når det blir fuktig i været.

Utover våren ble hytte og skrog slipt og fikk nye strøk med maling. Jeg byttet også noen deler av rekka. Der hvor teak-rekkverket er skjøtet har det kommet inn vann, som igjen har gitt dårlig treverk. Det var ikke store bitene som måtte byttes så det gikk ganske greit. Litt utfordring med buen i baugen, men reparasjonen er ikke synlig nå.

(tips: du kan klikke på bildene for å se de i full størrelse)
Grand Banks rekke
Grand Banks oppussing
Grand Banks 36Grand Banks nymalt

 Flybridgegulvet fikk en gjennomgang med sliping og epoxy i ytterkantene, her kom det ned litt vann i veggen, men de siste dagers regn har bekreftet at det er tett nå. Neste steg blir å gjøre det samme under benkene og helt fremme på flybridgen.

Flybridge Grand Banks woodieFlybridge Grand Banks


Flybridge Grand Banks 36
Flybridge Grand Banks



Men nå skal vi nyte båtlivet, så det får bli til vinteren  igjen... God sommer til alle Trawlervenner


mandag 6. november 2017

Nå begynner sesongen

Jobbesesongen starter når båtsesongen slutter... 

Grand Banks 36 opplag


Hva er planene for i år?

Vi har ikke lagt så mye planer i år. Det er mye som må gjøres med andre oppgaver så båten bli ikke like høyt prioritert i vinter. Men vi starter utvendig når vi kommer i gang. Hytta skal males og det samme med flybridgen. Skroget bør også få et strøk maling.

Grand Banks 36 vinteropplagDet skal byttes litt finer på babord side. Skjøten i teakrekka er ikke 100% så der har det kommet litt vann i fineren under. 

Hva vi gjør med natene i gulvet år er ikke bestemt enda.

Hvis det er en ting vi har lært i løpet av årene så er det ikke å starte på for mye. Det er for så vidt greit å ta en del i løpet av vinteren, men når det endelig blir varmt nok i været til å sparkle og male så gjelder det å ikke ha startet på alt for mye, for da blir det fort litt mye som må gjøres før sjøsetting

Forkabin og badet foran er det siste vi har igjen innvendig, men vi skal starte ute i vinter så får i se hvor langt vi kommer. Teknisk er det ikke så mye vi tenker på å gjøre, det er alltid litt småtteri, men usikker på om vi prioriterer dette i vinter. Tiden, og vinterværet, vil vise

lørdag 22. juli 2017

Første elektronikk

Nå har Lykke fått montert inn sin aller første elektronikk. En MOB-alarm fra NASA marine. Har savnet dette lenge, mest i forhold til at jeg/vi ikke har oversikt over hvor alle befinner seg til enhver tid på båten. Får riktignok håpe vi aldri får brukt for den.

MOBi from NASA marine
Kanskje det blir mer elektronikk etterhvert, det er mye som burde inn, kartplotter, VHF, ekkeolodd...


tirsdag 27. juni 2017

Hvordan ble det?

Oppsummering av vinterens prosjekter. Motorlabber og cutlesslager er byttet. Akterkabin og bad er pusset opp, byttet noe finer, sparklet og malt og lakket mengder av teak. Nytt taktrekk i kabin og bad og nye lamper. Vi er stort sett fornøyd med resultatet. Teakdekket utvendig ble ikke tatt, heller ikke varmtvannstank og vannlinje. Kanskje neste år...

Her er resultatet av vinterens oppussing av akterkabin og bad. Du kan klikke på bildene for å få de større. Her er noen bilder av akterkabinen. Legg merke til originalhøytaleren over sengen, riktignok med ny innmat, men fortsatt i den originale kassen.

Grand Banks aft cabin  
            
Grand Banks aft cabinGrand Banks aft cabin










Grand Banks aft bathrom

   





Badet ble ganske bra det også






Grand Banks aft bathrom







søndag 7. mai 2017

Taktrekk

Endelig - Ferdig montert og listet, vi er ganske så fornøyd med resultatet. 

Grand Banks 36 aft cabin

Grand Banks 36 headliner

new headliner grandbanks woddie

torsdag 4. mai 2017

Badet

En kort oppdatering på status. Nå er det endelig male & lakke vær med plussgrader på nettene så nå går det unna. Badet begynner å bli riktig så fint. Nytt taktrekk er nesten på plass.
Bathrom


Bad GB36

Akterkabinen begynner også å nærme seg nå:

Akterkabin

Flere bilder kommer fortløpende. Nå er det nytt taktrekk som er under arbeid og det er ikke mange dagene igjen. Bunnstoff er ferdig, det lille vi fikk åpnet av nater ute er tettet igjen. Og så håper vi mekaniker bytter cutlesslagrene ganske så fort nå


fredag 21. april 2017

Enda mer finer

For noen år siden gjorde vi denne jobben:

grand banks blog

Den lekkasjen stoppet da, men lengre ned er det selvfølgelig litt dårlig finer. Ikke mye og ikke nødvendig å gjøre noe med, men når vi først har plukket ned og pusset ned hele akterkabinen er det jo greit å får gjort noe med det. Det ble samme jobb på begge sider av skuffene. 

grand banks drawer

Snart kommer bilder av ferdig malt, lakket og kanskje nytt innvendig tak :-)

søndag 2. april 2017

Finer - skifte ut enda mer

Den ene vanntanken står helt inntil bakveggen i akterkabinen. Det er ikke så heldig i forhold til kondens - og resultatet, riktignok etter 40 år, blir dårlig finer i veggen. Dette hadde vi nok ikke sett hadde det ikke vært for at vi pusser opp akterkabinen.

Ikke noe stort problem, frem med sagen og kutte ut dårlig finer, skjære til nye finerplater, en liten runde med epoxy og litt sparkel så blir det så godt som nytt. Jeg har ikke flyttet vanntanken, men lagt inn gummi mellom vegg og tank. Brukte biter av drivstoffslange og presset de inn mellom tank og vegg og da selvfølgelig slik at kondensvann kan renne ned og ikke bli liggende.

Jeg bruker en 45 graders list som jeg skrur fast på veggen og fører sagen langs denne. Da får jeg større limflate på de nye platene, og det er enklere å tilpasse de med skråkuttene. Epoxy med microfiber gjør at det ikke er nødvendig med 100% passform da expoxyen fyller ut limflatene.

Nå venter vi noe veldig på litt varmere vær (også om natten) så vi kan sparkle og male

Grand Banks woody
Kutte ut dårlig finer med 45 graders list
Grand banks aft cabin
Vanntanken står helt inntil veggen
GB 36 watertank
 Ferdig limt, bare sparkel og maling igjen


søndag 12. februar 2017

Ny motorbrakett

Vi fant en sprekk i det ene festet. Lite hyggelig, men når alt kommer til alt er det bedre å finne dette midt på vinteren enn midt i sommerferien. Det er umulig å si hvor lenge det har vært sånn, det kan ha vært lenge og det kan ha kommet i sommer. 
Lehman motorsupport

Når vi demonterte sprakk den helt og ble til to deler. 

Lehman L1B93


Ford Lehman 2714E supportUansett så har vi fått en ny på plass og vi har en bekymring mindre. Byttet denne samtidig som vi byttet gummifestene.

Som alltid er AmericanDiesel uunnværlige når det gjelder deler. Dette festet var selvfølgelig lagervare. De nye motorbukkene kommer også fra samme sted

Merkingen av det første bildet er fordi jeg sendte bildet til AmericanDiesel, da tok det ikke lang tid før de fant delenummer på den nye.

søndag 5. februar 2017

Nye motorfester

Tenkte lenge på hvordan jeg skulle gjøre det, det er ikke lett å løfte motorene og det er heller ikke så enkelt å jekke opp motorene fra undersiden så lenge det er en trebåt. Sladrekarret under motoren gjør det heller ikke enklere.


Når jeg satt på en stol som vippet litt kom det plutselig en idé - selvfølgelig – det er sånn jeg bytter motorfestene. Og akkurat den vippeteknikken var løsningen. Vi løsnet først akslingene så ikke de skulle bøyes. Deretter justerte jeg opp motorfestene på to motsatte hjørner, og ned i det tredje. Da ble feste nummer fire helt frigjort fra trykk og kunne enkelt tas bort. 

Motor mounts
Mutteren som motoren vanligvis hviler på er helt frigjort og det er ikke noe belastning på festet
Jeg valgte å løsne motormonteringene, det er tre bolter på hver. Da behøvde ikke motoren løftes i det hele tatt. 
Ford 2714 mounts
Tre bolter som må løsnes
Ford Lehman motor mounts
Nytt motorfeste, motorbukken settes på og boltes fast igjen
Ford Lehman
Og da kommer feste enkelt av

Og så var den ferdig. Bare 7 stykker til så er alle byttet

Ford Lehman, Grand Banks