tirsdag 24. mai 2016

Montering av Eberspracher D4

Da ble det endelig varme i skuta. Dette var det største prosjektet vi gjorde i år. Monteringen gikk greit, ok forklaring følger med og det er mye nyttig info å finne på nett fra andre som har montert. Utfordringen var, som hos alle andre, hvor skal slangene gå og hvor skal ventilene sitte?

Vi brukte mye tid på planleggingen, snakket også med andre Grand Banks eiere for tips og råd. Det er for så vidt god plass i båten så vi har brukt 90 mm slanger hele veien. Luftinntaket til varmeren går opp i gulvet og ut(inn) bak kjøleskapet. I gulvene har vi brukt skjøtestykker til slangene som er festet og tettet og slangene sitter med klemmer på hver side.

Her er en oversikt over hvordan vi har lagt slangene: Og er ikke bildene forklarende nok er det bare å ta kontakt. Så lang ser det ut til at uttakene sitter fornuftig, det er jevn fin varme i hele båten. (Klikk på bildene for å se de større)

Eber D4
Varmeren er montert på babord side
90mm eber slange til forkabin
Slange til forkabin
Forkabin
Under skapbunn i forkabin
forkabin skuffer
Bak skuffene og ut under sengen
eberspracher d4
Fra varmer og bakover, slangen som går opp er den som går til forkabin
motorrom
Bakvegg i motor-rom, slange opp går opp i gulvet, slange ned går til bad
Hovedkabin
Opp i gulvet i benk i hovedkabin og ventil ut
GrandBanks bad
Bad, gjennom skap og ut ved gulvet
d4 eksos
Eksos går ut ved dieseltank
varmeslange eber
Varmeslangen følger eksoslange i store skapet i akterkabin
akterkabin seng
Fortsetter under sengen med uttak i bakkant

Oversikt:
GrandBanks 36
Omtrent slik er slanger og varmer montert.




tirsdag 26. april 2016

Sjøvannspumpe Ford Lehman

Den ene sjøvannspumpen vår har vært på service og anbefalingen derfra var å bytte den. 

Jeg brukte litt tid på å finne en ny og endte selvfølgelig opp hos American Diesel og "selveste Mr. Lehman" - Bob Smith. Han forklarte at det var han som en gang i tiden hadde konstruert akslingen til de pumpene og kunne egentlig garantere at den ville ryke etter hvert.

American Diesel har selvfølgelig laget et erstatningsprodukt, men annen konstruksjon som leveres som bolt-on med tannhjul og til og med en lenger slange til kjølevannet følger med i settet. Den er montert nå, så får vi se om vi skal bytte styrbord til neste vinter.

Litt gøy at ev venn av Mr.Lehman hadde søsterskipet vårt; 36#348

For de som lurer så er originalen en Jabsco 5850 pumpe, den er fortsatt i salg (f.eks hos defender.com) og den ser slik ut:
Jabsco 5850 til Lehman

Den nye pumpen med drev ser slik ut, og utførlig monteringsanvisning følger også med selv om det bare er tre skruer som skal løsnes.
Sjølvannspumpe Ford Lehman

Ferdig montert:

Ford Lehman rawwater pump




lørdag 23. april 2016

En stille vinter

Ikke så mye som har skjedd i vinter med båten. Helt andre prosjekter har vært prioritert og vi valgte bort de større jobbene med båten. Litt har vi puslet med, men det er mest mindre tekniske oppgraderinger som er gjort.

Alle septikslanger er byttet og ”svenskepluggen” er kommet på plass på dekk så nå kan septiktanken tømmes på lovlig måte. Nytt toalett på det store badet er også kommet på plass.


Og i morgen tar vi av presenningene J så da er vi i rute til sjøsetting i midten av mai - som vanlig

fredag 6. november 2015

Takk for 2015 sesongen

Da er vi på land igjen, motorkonservering er utført, alle vanntanker er tomme og presenninger er på plass. Spørsmålet nå er jo hva skal skje vintersesongen 15/16? Det er foreløpig usikkert, første del av vintersesongen skal prioriteres andre prosjekter så båten får vente litt. Planene er heller ikke fastsatt, men noen tanker er det jo.

Ser vi bort fra vanlig vedlikehold er det en foreløpig uprioritert liste som bl.a inneholder;
 - Nate om dekket
 - Bytte varmtvannstank (har vært på listen en stund)
 - Dieselvarmer
 - Flytte ned vannlinje, har også vært på listen noen år.

Og så fikk vi nytt anker forut i sommer. Ett 35 kg OCR anker som ble brukt en gang, fordi 35kg og noen meter med kjetting egner seg dårlig til manuell heising. Så en winch står på ønskelisten, alternativt må vi henge på det gamle Danfort ankeret igjen


Men nå får båten hvile litt mens vi utfører andre oppgaver.

Båten Lykke

Grand Banks 36


mandag 25. mai 2015

Vinteren 2014 – 2015

Hvordan gikk så denne vinteren?


Grand Banks 36 opplag
Planene er jo alltid større enn hva tiden rekker til. Nye vinduer, nye vinduslister og oppussing av hovedkabin sto på listen og alt det ble fullført. Det var veldig lite finer som måtte byttes, stort sett var det bare noen biter under skyvevinduene som var dårlige, Taktrekket sto på kanskje- listen, men det ble også utført, samtidig ble det lagt opp nye lamper i taket.

Varmtvannstanken skulle byttes, det ble utsatt. Vannlinjen skulle flyttes ned, det får vente til neste år. Teak ute ble det ikke tid til, vi var egentlig ganske lei av å lakke etter all innvendig lakkering. Rattet ble forresten veldig bra. Akterspeilet fikk et par strøk, men det var alt. Til gjengjeld fikk flybridge et strøk med maling og det ble ryddet i gammelt ledningsnett der oppe.

Alt i alt er vi fornøyd, skulle vi gjort noe annerledes burde vi tatt all innvendig oppussing og maling samtidig. Litt mer jobb med sliping og evt. reparasjoner, men det hadde ikke tatt så mye lenger tid å male når vi først hadde kost og rulle fremme.

Litt småtteri som gjenstår nå, koble til vann, vaske vinduer, sette inn radio oppe og litt annen kos. Men først og fremst skal vi nå nyte sesongen på vannet. De store oppgavene får vente til vi er i opplag igjen

God Sommer til alle Trawler venner!


Sjøsetting

torsdag 14. mai 2015

Slik ble taket

Pynteskiver er brukt til å feste takplatene. Utfordringen var å begrense antallet, men allikevel ha nok til at takplatene fulgte buen. Når først taket var nede passet vi på å montere inn noen nye led-lamper. Alt i alt er vi fornøyd og det er betydelig bedre enn det gamle hullete originaltrekket.

New Grand Banks headliner

  Grand Banks headlinerCustom Grand Banks headliner

søndag 26. april 2015

Ledninger bak taktrekk

En liten bildeserie for de som lurer på hvor alle ledninger befinner seg bak taktrekket.

Grand Banks wiring behind headlinerGrand Banks wiring behind headlinerGrand Banks wiring behind headliner



Grand Banks wiring behind headlinerGrand Banks wiring behind headlinerGrand Banks wiring behind headliner


Grand Banks wiring behind headliner


Taktrekk

Nå blir det nytt tak. Vi skal trekke perforert huntonit med marineskai. Plater er kappet opp og prøvemontert. De får et strøk maling på hver side før de går av gårde til trekking. Skal bli spennende å se hvordan det blir. 
Det er ikke enkelt med så store tynne plater- Læring til nestemann som skal gjøre dette, eller til vår neste kabin er å kjøpe tykkere enn 3mm plater. Ser at skjøtene også blir en utfordring. Det blir uansett bedre enn det ødelagte originaltrekket. Fortsettelse følger...

New headliner Grand Banks

New headliner Grand Banks 36.

New headliner Grand Banks

Og slik ser det ut bak trekket, ingenting å bekymre seg over her. Det var veldig godt å se at alt treverk er like fint, det er veldig nær sesongen nå og vi har mye igjen...

Grand Banks without headliner



fredag 3. april 2015

Vinduer er på plass

Nå er alle vinduene ferdig montert. 

Og dette tror vi er løsningen for tette vinduer: 

På skyvelisten har jeg brukt en helt vanlig P-list av minste type. Litt for tettingen, men aller mest for å slippe søl fra tetningsmassen opp på vinduene. Bak skyvevindu kommer man ikke til for å fjerne overskytende masse.  Inntil listen ligger det butylmasse (den grå) og ytterst på rammen bruker vi sikaflex.
Tetting av Grand Banks vindu

Ferdig plugget med teakplugger og klar til maling

Grand Banks vindusbytte

tirsdag 31. mars 2015

Ratt

Rattet er ikke det enkleste å pusse opp. Det er utrolig mye krinker og kroker som må pusses. Løsningen ble sodablåser. Rattet ble sodablåst og all gammel lakk forsvant på en enkel måte uten å skade teaken. Lakkering ble gjort hjemme i boden, jeg skrudde fast ett rør på bordet og kunne dermed enkelt dreie og snu rattet etter hvert som jeg lakkerte. Det tar tid å lakkere, men disse originalrattene er det veldig vanskelig å få tak i. 

Ratt til Grand Banks
En liten runde med autosol på navet nå så er det ferdig.

Rattet er håndlaget på Grand Banks fabrikken. Slikt håndarbeid gjøres ikke lenger, arbeidskraft var litt rimeligere på 70 tallet... Men det er faktisk mulig å få kjøpt en gammel type teakratt på Grand Banks Store nå, men de er ikke veldig rimelige

Ratt Grand Banks

Vi har jo ett ratt oppe også… vi får se