søndag 8. mars 2015

Litt hjemmearbeid

Lakke, lakke, lakke. Det er veldig greit å ha noe å pusle med hjemme også. Temperaturen er en utfordring for maling og lakk, men det går mot varmere tider nå. Og så er det litt gøy når resultatene synes, i motsetning til sliping av gammel maling.
Innvendig vinduslister i teak, teaklister
Dette blir nok ok etter noen strøk med lakk

Bronse halegatt


Og dette vet jeg er fullstendig unødvendig…. Men jeg klarte ikke la det være på den ene jeg har hjemme. Det blir veldig fint, og det holder seg fint -  i hvert fall de første 14 dagene på vannet J

Neste oppgaver er lakk og maling. Nå er straks det meste innvendig i hytta pusset ned. En runde med vask og støvsuging nå så kan i begynne å male. Det vil si når temperaturen blir litt høyere.

søndag 22. februar 2015

Støv!!

Grand Banks 36 Classic cabin

Klargjøring til maling og sparkel. Dette er en lite hyggelig jobb. Slipe, støv, slipe, støv... Og det er ikke gjort på en ettermiddag. Nå har vi dessverre vært borte fra båten i nesten tre uker, men det går sakte men sikkert fremover selv om det er mye sliping igjen. 
Jeg har investert i en ordentlig støvmaske, den er gull verdt. Den innerste malingen som er der fra originalt er nok ikke like miljøvennlig som dagens maling… originalmalingen løsner heller ikke med varmepistol.

Dette tar tid. Riktig nok går det grøvste av med maskinkraft, men det er utrolig med kriker og kroker når man først begynner. En del av teaklakken er det ikke mulig å pusse av, det bare pakker igjen slipepapiret, der bruker vi varmepistol og så finpusser vi etterpå. Vi tar gjerne i mot tips her, men det er ingen vaskemuligheter i havna på vinteren så vi kan ikke spyle bort kjemiske midler.

onsdag 11. februar 2015

Ny finer

Nå er de nye bitene hjemme for å få frest ut spor til glassene. Vi mangler verktøy for å gjøre det på rett måte, men med sirkelsag og nøyaktighet går det fint å frese uten freseverktøy.

Slik blir sporene i fineren, her blir det uansett tetningsmasse mellom glass og finer så superfinish er ikke nødvendig. Selvfølgelig må det være bra, men dette er mer enn bra nok. Vi bruker Sikaflex, både mellom glass og finer og ved montering av rammene. Tenkte jeg skulle prøve Butyl mellom ramme og finer. Tar gjerne i mot tips på en bedre løsning. 

Kryssfiner, plywood

fredag 30. januar 2015

Dårlig finer

Nå er dårlig finer kuttet bort under vinduene, det var ikke så store bitene som måtte bort, og strengt tatt kunne vi nok tatt bort mindre enn dette. Men når vi først er i gang er det like greit å gjøre det grundig. Vinduene skal forhåpentligvis ikke ut igjen på mange år. 

Denne gangen var det mye enklere å ta bort den dårlige fineren, første gang vi gjorde det var vi selvfølgelig bekymret for å kutte i båten og vi lurte veldig på hvordan vi skulle få det til å bli bra igjen. Men med litt erfaring og  - ingen bekymring - var dette gjort på en søndag, inkludert tilpassing av nye finerbiter. Vi kutter med 45 grader på sagen for å få større anleggsflate for expoxylimet.

En liten OBS til de som eventuelt skal gjøre det samme: I den tykke stolpen mellom de store vinduene går det ledninger, greit å vite om før man går løs med sagen.

GB woddie window

Grand Banks wood restoreGrand Banks 36 cabin  

fredag 23. januar 2015

Vindusrammer

Det er en ny vinter og flere vindusrammer er kommet hjem til boden. Litt deja-vu fra i fjor vinter, og trolig samme oppgaver som kommer igjen vinter'n 2016 når forkabinen skal pusses opp.

Det var ikke så mye dårlige rammer. Det var kun en som trengte litt ekstra behandling. Det er det store skyvevinduet. Det er definitivt viktig å holde dreneringshullene åpne så vannet kan renne ut av rammene. Her er det dårlige fjernet og klart for innfelling av teak.

GrandBanks window frame

Og slik blir det med litt teakbiter, epoxy, primer og grunning. Nå mangler det bare litt sparkel og maling så er den shipshape igjen.

GrandBanks vindusramme

lørdag 17. januar 2015

Nytt år og nye muligheter

Endelig..! Nå er vi kommet så smått i gang igjen. Nå er nesten alle vinduene plukket ut av hovedkabinen. De er skrudd fra innsiden, derfor er også teaklistene tatt ned - skruene befinner seg bak listene. Resten av skruene rundt befinner seg bak sparkel, men de er for så vidt enkle å finne med godt lys fra siden. Nye vinduer er bestilt og nye skyvelister finnes hjemme i garasjen. 


Grand Banks 36 window

Grand Banks 36 window

Grand Banks 36 window


Det har tidligere vært spørsmål om hvordan de store vinduene er festet. Det går en bjelke opp mellom de største vinduene og vi fant ingen skruer på innsiden. (mars 2013 innlegg:) http://www.grandbanks.no/2013/03/ta-ut-vindu.html

Og her er svaret: Ved bjelken er vinduene skrudd fra utsiden. Det var ganske enkelt å finne skruene ved å fjerne litt maling. Pluggene synes godt uten maling. OBS: Den øverste og nederste lille skruen skal ikke tas ut, den holder kun rammen sammen. 
Grand Banks 36 remove window
 Grand Banks 36 remove window

mandag 15. desember 2014

Lister til skyvevinduer Grand Banks

Det er stadig vekk noen som ønsker å få byttet de listene, så jeg tenkte å dele mine erfaringer her. 

Jeg har brukt mye tid på å lete etter lister som kan kjøpes her i landet. Tror jeg har snakket med de fleste stål og gummiprodusenter og grossister i Skandinavia. Det finnes noen få lister som passer, men metall innlegget i de listene er ikke i syrefast stål. De riktige listene kan kjøpes hos Defender.com: 

De vertikale listene på enden av det faste glasset er disse:

Produsent er Stanpro. Defender er raske på levering. Det tok bare noen få dager før de ble levert på døren hjemme. Vær klar over at listene skal ha dreneringshull, og at det også er veldig liten sannsynlighet for at det er listene som skaper lekkasje.

OBS: Stanpro listene har ikke gummibelegg utenpå, så vær nøye med monteringen ellers får du lekkasje mellom skyvelist og fastvinde (snakker av erfaring…)

Skyvelist vindu Grand Banks GB 36 Classic

List vindu Grand BanksGB 36 Classic

fredag 12. desember 2014

Nei, her skjer det ikke så mye..

Det er lite oppdateringer på denne siden for tiden. Det er dessverre ikke fordi vi ikke skriver noe, men fordi vi ikke gjør noe... Senhøsten har vært prioritert på helt andre ting, så båten har stort sett fått ligge i fred.

Noen ganger er det slik at man ikke rekker alt man tror man skal få til, men vi får håpe tiden fremover blir annerledes. Vi har såvidt startet på å ta ut vinduene - oppdatering kommer etterhvert. Skal også få lagt ut en oppdatering her på lister til skyvevinduene da jeg forstår at det er mange som forsøker å finne nye lister.

lørdag 15. november 2014

Oljekjølere

Alle oljekjølerne er nå byttet. Nye kjølere ble levert av Joros Diesel  som igjen fikk de fra Mermaid Marine i England. Vi syntes det var greit med originalkjølere, for da passet alle fester og slanger. Nye kjølere fra f. eks Bowman har litt større dimensjon på slangene og litt mindre diameter på kjølerne. Det ville gitt mer jobb med overganger og nye fester. 

Vi skar opp en av de gamle kjølerne for å se hvordan de så ut, konklusjonen var at det var for så vidt bortkastet å bytte dem, men nå trenger vi ikke bekymre oss for det de neste 25 årene..

Ford Lehman Oljekjøler
Ikke mye rust her - De hadde holdt tett i mange år til