mandag 15. desember 2014

Lister til skyvevinduer Grand Banks

Det er stadig vekk noen som ønsker å få byttet de listene, så jeg tenkte å dele mine erfaringer her. 

Jeg har brukt mye tid på å lete etter lister som kan kjøpes her i landet. Tror jeg har snakket med de fleste stål og gummiprodusenter og grossister i Skandinavia. Det finnes noen få lister som passer, men metall innlegget i de listene er ikke i syrefast stål. De riktige listene kan kjøpes hos Defender.com: 

De vertikale listene på enden av det faste glasset er disse:

Produsent er Stanpro. Defender er raske på levering. Det tok bare noen få dager før de ble levert på døren hjemme. Vær klar over at listene skal ha dreneringshull, og at det også er veldig liten sannsynlighet for at det er listene som skaper lekkasje.

OBS: Stanpro listene har ikke gummibelegg utenpå, så vær nøye med monteringen ellers får du lekkasje mellom skyvelist og fastvinde (snakker av erfaring…)

Skyvelist vindu Grand Banks GB 36 Classic

List vindu Grand BanksGB 36 Classic

fredag 12. desember 2014

Nei, her skjer det ikke så mye..

Det er lite oppdateringer på denne siden for tiden. Det er dessverre ikke fordi vi ikke skriver noe, men fordi vi ikke gjør noe... Senhøsten har vært prioritert på helt andre ting, så båten har stort sett fått ligge i fred.

Noen ganger er det slik at man ikke rekker alt man tror man skal få til, men vi får håpe tiden fremover blir annerledes. Vi har såvidt startet på å ta ut vinduene - oppdatering kommer etterhvert. Skal også få lagt ut en oppdatering her på lister til skyvevinduene da jeg forstår at det er mange som forsøker å finne nye lister.

lørdag 15. november 2014

Oljekjølere

Alle oljekjølerne er nå byttet. Nye kjølere ble levert av Joros Diesel  som igjen fikk de fra Mermaid Marine i England. Vi syntes det var greit med originalkjølere, for da passet alle fester og slanger. Nye kjølere fra f. eks Bowman har litt større dimensjon på slangene og litt mindre diameter på kjølerne. Det ville gitt mer jobb med overganger og nye fester. 

Vi skar opp en av de gamle kjølerne for å se hvordan de så ut, konklusjonen var at det var for så vidt bortkastet å bytte dem, men nå trenger vi ikke bekymre oss for det de neste 25 årene..

Ford Lehman Oljekjøler
Ikke mye rust her - De hadde holdt tett i mange år til



lørdag 25. oktober 2014

Så er vi igang igjen!

Trygt plassert på land, konservering er unnagjort, vanntanker er tømt og presenning er på. Så da er det bare å komme i gang igjen.
 Båtopplag, GB36

Hva skal vi finne på i vinter? De nye vinduene i akterkabin må dessverre ut igjen, de nye listene har ikke gummi på utsiden av stålet så de ble ikke helt tette. Vi brukte Sika ved monteringen, men var forsiktige rundt skinnene for å unngå søl på de nye glassene - det var dumt... Heldigvis har vi ikke tettet skruehullene på innsiden så det er fort gjort å fikse dette.

Opplag båt, Grand Banks 36 hull 349Vinduene videre fremover skal ut, nye lister skal inn og trolig noen nye glass. Hovedkabin skal pusses opp innvendig i vinter. Det bør ikke være så mye dårlig finér der, men vi får se om det blir noen overraskelser etter hvert. Årets utfordring er taktrekket, Vi er usikker på hva vi skal velge for en løsning på nytt taktrekk innvendig, det kan ikke være så tett at det ikke blir noen lufting gjennom trekket.

Teknisk er det ikke så mange store jobber på planene i år. Varmtvanns-tanken skal kanskje byttes, vi har fortsatt originaltanken – og den virker! Stekeovnen vil ikke brenne, kokeplatene fungerer men ikke ovnen, ingen krise, men vi får ta en kikk på det. Det er også ønske om en ekstra dusj ute, vi får se hva vi får til. Og "tradisjonen tro" skal vannlinjen flyttes ned - det har vi gjort hvert år. Vi vet jo at vi ikke får gjort alt vi tror vi skal få til i løpet av vinteren, men vi får se hvor langt vi kommer. En liten bedring av utvendig finish, særlig på teak ute, står også på ønskelisten. 

tirsdag 3. juni 2014

Vinterens arbeid

Grand Banks 36, god sommerAkkurat som i fjor var planene for vinteren mye større enn hva vi fikk gjennomført. Vinteren var ikke så ille temperaturmessig, men ting stoppet litt opp i forhold til liming og maling frem til temperaturen ga oss muligheter til det. Finish og finsparkling av hytta ble ikke gjort, på den annen side er det greit å se om det er tett først, for det er jo synd å måtte gjøre om på noe hvis man har lagt ned mange timer med finsparkling. Teak som sitter på hytta fikk heller ikke så mye lakk som ønskelig. Skroget er skrapet og malt, men kan også behøve litt mer finisharbeid. Den røde vannlinjen ble flyttet litt ned (igjen), men vi ser at det ikke var nok i år heller. ..

Men vi fikk vi byttet all dårlig finer på hytta, nye vinduer og vindusskinner i akterkabinen. Hytte og skrog er nymalt, begge dørene er pusset opp. Ny batterilader er montert. Det er nye puter oppe og nede og endelig har vi fått rekketrekk på flybridgen. Noen små tekniske oppgraderinger er gjort og ikke minst er nye eksoslanger er på plass.

Nå er vi på vannet og skal i grunn bare nyte den kommende tiden. 

God Sommer!


Grand Banks 36 #349, God sommer


lørdag 31. mai 2014

Bytte av eksosslanger

Vårens siste oppdatering, lagt ut litt på etterskudd...

Da er eksoslangene byttet. Hvis noen skal gjøre den samme jobben er de velkommen til å ringe meg først for tips. Den første slangen tok 4 timer å få ut, den neste gikk ut på under en time. Alt er så mye enklere når man har gjort det før! De nye dieseltankene er litt lavere enn de originale, noe som gjorde at vi hadde fri tilgang til slangene frem til akterkabinen. På badet var det trangt, i skapet på babord er det god plass, men bak sengene var det ekstremt trangt. Tenkte at med litt uflaks så sitter det vel en klemme bak sengene også – så feil kan man ta - det sitter fem klemmer bak hver seng.

Slik ser det ut bak sengene i akterkabinen, forsåvidt trangt....
Eksosslange, Grand Banks eksos

Original skroggjennomføringer er ikke 76 mm som slangene, vil anta at de er 70 – 71 mm, dette medfører lekkasje uansett hvor mye man strammer klemmene. Dette ga en utfordring, for nye gjennomføringer fra butikken er for korte til å gå gjennom akterspeilet så de må skjøtes ved sveising. Jeg tenkte å sveise 76 mm rør på innsiden av de gamle gjennomføringene, men de er laget av bronse og blir vanskelig å sveise sammen med syrefaste rør. Gode råd var dyre, men gummiduk rundt rør sammen med klemmer med dobbel umbraco ga tett eksos. 

Vi får vurdere om vi skal få spesiallaget nye gjennomføringer til vinteren

lørdag 3. mai 2014

Døren

Denne trengte en grundig gjennomgang. Døren var usannsynlig tung, men når jeg løsnet den dårlige fineren forstod jeg hvorfor, den var absolutt ikke tørr - selv ikke etter å ha stått under presenning i hele vinter. Dermed ble det boret to hull under døren, jeg tror det er et tips til dere andre også. Vann kommer alltid inn og da må det også få komme ut ett sted. Jeg satte den innendørs en stund og dermed var vekten under halvparten.

Vi burde nok byttet fineren på ut og innside, men jeg tenkte at det var lov å ta en snarvei nå rett før sesongstart. En runde med epoxy gjør susen. Epoxy og microfiber er flott som fyllstoff. Grovsliping og deretter sparkel og maling så nå ser den i hvert fall ikke like ille ut lenger. Så får vi se om vi ikke bytter fineren på sikt.
Grand Banks door, GB 36

mandag 28. april 2014

Vinduer - fortsettelse

Grand Banks, GB woodie

Fineren er byttet. Litt jobb med å frese ut til glassene, men med sirkelsag og god tid det gikk bra. Her gjenstår det bare sparkel og maling





Og slik ble resultatet: Vi sier oss fornøyd så langt - siste finish og finsparkling får vente til neste år
Grand Banks 36, new paint

Nå går det unna om dagene.. flere oppdateringer kommer


lørdag 12. april 2014

Vinduene

Nymalte vindusrammer, nye lister til skyvevinduene og nye glass – Da kan det vel ikke bli bedre!
Endelig på tide å starte montering:

Grand Banks Window, skyvevindu




Nå begynner det å bli gøy:












Sliding window Grand Banks woodie
Klart for montering på båten: