Noen ganger er det slik at man ikke rekker alt man tror man skal få til, men vi får håpe tiden fremover blir annerledes. Vi har såvidt startet på å ta ut vinduene - oppdatering kommer etterhvert. Skal også få lagt ut en oppdatering her på lister til skyvevinduene da jeg forstår at det er mange som forsøker å finne nye lister.
fredag 12. desember 2014
Nei, her skjer det ikke så mye..
Det er lite oppdateringer på denne siden for tiden. Det er dessverre ikke fordi vi ikke skriver noe, men fordi vi ikke gjør noe... Senhøsten har vært prioritert på helt andre ting, så båten har stort sett fått ligge i fred.
Noen ganger er det slik at man ikke rekker alt man tror man skal få til, men vi får håpe tiden fremover blir annerledes. Vi har såvidt startet på å ta ut vinduene - oppdatering kommer etterhvert. Skal også få lagt ut en oppdatering her på lister til skyvevinduene da jeg forstår at det er mange som forsøker å finne nye lister.
Noen ganger er det slik at man ikke rekker alt man tror man skal få til, men vi får håpe tiden fremover blir annerledes. Vi har såvidt startet på å ta ut vinduene - oppdatering kommer etterhvert. Skal også få lagt ut en oppdatering her på lister til skyvevinduene da jeg forstår at det er mange som forsøker å finne nye lister.
lørdag 15. november 2014
Oljekjølere
Alle oljekjølerne er nå byttet. Nye
kjølere ble levert av Joros Diesel som igjen fikk de fra Mermaid Marine i England. Vi syntes det var greit med originalkjølere, for da passet alle fester og slanger.
Nye kjølere fra f. eks Bowman har litt større
dimensjon på slangene og litt mindre diameter på kjølerne. Det ville gitt mer
jobb med overganger og nye fester.
Vi skar opp en av de gamle kjølerne for å se
hvordan de så ut, konklusjonen var at det var for så vidt bortkastet å bytte
dem, men nå trenger vi ikke bekymre oss for det de neste 25 årene..
lørdag 25. oktober 2014
Så er vi igang igjen!
Trygt plassert på land, konservering er unnagjort,
vanntanker er tømt og presenning er på. Så da er det bare å komme i gang igjen.
Hva skal vi finne på i vinter? De nye vinduene i
akterkabin må dessverre ut igjen, de nye listene har ikke gummi på utsiden av
stålet så de ble ikke helt tette. Vi brukte Sika ved monteringen, men var
forsiktige rundt skinnene for å unngå søl på de nye glassene - det var dumt...
Heldigvis har vi ikke tettet skruehullene på innsiden så det er fort gjort å
fikse dette.
Vinduene videre fremover skal ut, nye lister skal inn og
trolig noen nye glass. Hovedkabin skal pusses opp innvendig i vinter. Det bør
ikke være så mye dårlig finér der, men vi får se om det blir noen overraskelser
etter hvert. Årets utfordring er taktrekket, Vi er usikker på hva vi skal velge
for en løsning på nytt taktrekk innvendig, det kan ikke være så tett at det
ikke blir noen lufting gjennom trekket.
Teknisk er det ikke så mange store jobber på planene i år.
Varmtvanns-tanken skal kanskje byttes, vi har fortsatt originaltanken – og den
virker! Stekeovnen vil ikke brenne, kokeplatene fungerer men ikke ovnen, ingen
krise, men vi får ta en kikk på det. Det er også ønske om en ekstra dusj ute,
vi får se hva vi får til. Og "tradisjonen tro" skal vannlinjen
flyttes ned - det har vi gjort hvert år. Vi vet jo at vi ikke får gjort alt vi tror vi skal få til i
løpet av vinteren, men vi får se hvor langt vi kommer. En liten bedring av utvendig finish, særlig på teak ute, står også på ønskelisten.
tirsdag 3. juni 2014
Vinterens arbeid
Akkurat som i fjor var planene for vinteren mye
større enn hva vi fikk gjennomført. Vinteren var ikke så ille temperaturmessig,
men ting stoppet litt opp i forhold til liming og maling frem til temperaturen
ga oss muligheter til det. Finish og finsparkling av hytta ble ikke gjort, på
den annen side er det greit å se om det er tett først, for det er jo synd å
måtte gjøre om på noe hvis man har lagt ned mange timer med finsparkling. Teak
som sitter på hytta fikk heller ikke så mye lakk som ønskelig. Skroget er
skrapet og malt, men kan også behøve litt mer finisharbeid. Den røde vannlinjen
ble flyttet litt ned (igjen), men vi ser at det ikke var nok i år heller. ..
Men vi fikk vi byttet all dårlig finer på hytta,
nye vinduer og vindusskinner i akterkabinen. Hytte og skrog er nymalt, begge
dørene er pusset opp. Ny batterilader er montert. Det er nye puter oppe og nede
og endelig har vi fått rekketrekk på flybridgen. Noen små tekniske
oppgraderinger er gjort og ikke minst er nye eksoslanger er på plass.
Nå er vi på vannet og skal i grunn bare nyte den
kommende tiden.
God Sommer!
lørdag 31. mai 2014
Bytte av eksosslanger
Vårens siste oppdatering, lagt ut litt på etterskudd...
Da er eksoslangene byttet. Hvis noen skal gjøre
den samme jobben er de velkommen til å ringe meg først for tips. Den første
slangen tok 4 timer å få ut, den neste gikk ut på under en time. Alt er så mye
enklere når man har gjort det før! De nye dieseltankene er litt lavere enn de
originale, noe som gjorde at vi hadde fri tilgang til slangene frem til
akterkabinen. På badet var det trangt, i skapet på babord er det god plass, men
bak sengene var det ekstremt trangt. Tenkte at med litt uflaks så sitter det vel
en klemme bak sengene også – så feil kan man ta - det sitter fem klemmer bak
hver seng.
Slik ser det ut bak sengene i akterkabinen, forsåvidt trangt....
Slik ser det ut bak sengene i akterkabinen, forsåvidt trangt....
Original skroggjennomføringer er ikke 76 mm som slangene, vil anta at de er 70 – 71 mm, dette medfører lekkasje uansett hvor mye man strammer klemmene. Dette ga en utfordring, for nye gjennomføringer fra butikken er for korte til å gå gjennom akterspeilet så de må skjøtes ved sveising. Jeg tenkte å sveise 76 mm rør på innsiden av de gamle gjennomføringene, men de er laget av bronse og blir vanskelig å sveise sammen med syrefaste rør. Gode råd var dyre, men gummiduk rundt rør sammen med klemmer med dobbel umbraco ga tett eksos.
Vi får vurdere om vi skal få
spesiallaget nye gjennomføringer til vinteren
lørdag 3. mai 2014
Døren
Denne trengte en grundig gjennomgang. Døren var
usannsynlig tung, men når jeg løsnet den dårlige fineren forstod jeg hvorfor,
den var absolutt ikke tørr - selv ikke etter å ha stått under presenning i hele
vinter. Dermed ble det boret to hull under døren, jeg tror det er et tips til
dere andre også. Vann kommer alltid inn og da må det også få komme ut ett sted.
Jeg satte den innendørs en stund og dermed var vekten under halvparten.
Vi burde
nok byttet fineren på ut og innside, men jeg tenkte at det var lov å ta en
snarvei nå rett før sesongstart. En runde med epoxy gjør susen. Epoxy og
microfiber er flott som fyllstoff. Grovsliping og deretter sparkel og
maling så nå ser den i hvert fall ikke like ille ut lenger. Så får vi se om vi ikke
bytter fineren på sikt.
mandag 28. april 2014
Vinduer - fortsettelse
Og slik ble resultatet: Vi sier oss fornøyd så langt - siste finish og finsparkling får vente til neste år
Nå går det unna om dagene.. flere oppdateringer kommer
lørdag 12. april 2014
Vinduene
Nymalte vindusrammer, nye lister til skyvevinduene og nye glass – Da kan det vel ikke bli bedre!
Endelig på tide å starte montering:
fredag 28. mars 2014
Teak
Man skulle så gjerne hatt mer tid… for det blir så utrolig fint når det slipes og lakkeres. Men, men så langt er det bare bakdøren som har fått en runde med lakk, men neste år... (hørt det før?)
onsdag 19. mars 2014
Vindusrammer
Stort sett er de rammene vi har demontert ganske
så bra. Badevindu har som nevnt vært reparert tidligere og her har også deler
av rammen blitt byttet ut. Men det er selvfølgelig noe av rammene som var
dårlige. Men med teakbiter, tålmodighet, epoxy, sparkel og maling er det
utrolig hva som kan fikses.
Bildene viser kortversjonen av veien fra fjerning av
dårlig treverk til ferdig malt ramme:
Og dette er bare vinduene fra akterkabinen. Resten av vinduene får vente til neste vinter - minst..
Abonner på:
Innlegg (Atom)