onsdag 19. mars 2014

Vindusrammer

Stort sett er de rammene vi har demontert ganske så bra. Badevindu har som nevnt vært reparert tidligere og her har også deler av rammen blitt byttet ut. Men det er selvfølgelig noe av rammene som var dårlige. Men med teakbiter, tålmodighet, epoxy, sparkel og maling er det utrolig hva som kan fikses.

Bildene viser kortversjonen av veien fra fjerning av dårlig treverk til ferdig malt ramme:
Grand Banks vindusrammer
Og dette er bare vinduene fra akterkabinen. Resten av vinduene får vente til neste vinter - minst..

mandag 10. mars 2014

Dårlig finer

Så var tiden kommet til å gå løs med vippesagen. Her må det byttes finer. Det kunne vært langt verre enn som så. Under vinduene er det litt, særlig badevinduet. 

Fortsettelse følger…

Grand Banks woodie, Grand Banks 36 Classic

fredag 7. mars 2014

Vindu - akterkabin

Alle styrbord vinduer i akterkabin er ute. Når de først er ute så bytter vi glassene. Egentlig ikke helt nødvendig, men noen hadde delt seg litt i lamineringen, kun kosmetisk, men… Vindusrammene er skrudd fra innsiden, skruer befinner seg bak teaklister og/eller sparkel. Når de først er ute så blir det lenge til neste gang de skal ut, så da er det like greit å bytte de nå.

Grand Banks 36 window, GB woodie


lørdag 1. mars 2014

Det pusses og pusses

For hver time som tilbringes i båten går det ett lite skritt fremover. Er vi i tvil om tilstanden pusser vi ned malingen så vi får bekreftet hvordan finéren er. Alt i alt ser det veldig bra ut. Noe finer skal byttes, men det er ikke mange stedene det må gjøres. For det meste er det kun mattsliping som skal til. 

Grand Banks 36, Lykke, 36 #349

Min største utfordring er å huske at det er en båt, det er fort gjort å slipe og pusse som om det skulle være kjøkkenskap, bokhylle eller noe annet som må være 100 % blankt og strøkent. Men dette er en båt som ligger ute hele året - og vi skal bruke den, ikke ha noe utstillingsbåt. Husk det André, husk det André, husk det André…
Grand Banks 36, Lykke, 36 #349, GB woodie

Fytte f.. hvor mye støv det blir under presenningene, båten står med vinduer åpne, og noen steder uten vinduer, det er ikke noe mindre støvete inne i båten. Skulle jeg ønske meg noe måtte det være en oppvarmet hall for å kunne stå inne å jobbe. Ikke minst for å kunne gjøre ferdig, om ikke annet, noen få steder. Nå venter vinduer, grunning og epoxy på litt varmere vær.

Grand Banks 36, Lykke, Grand Banks woodie restore


søndag 23. februar 2014

Badevindu

Her har det vært vann og her har det vært reparert. Lekkasjen har nok ikke vært tatt ved roten for reparasjonen har også fått tilgang til vann i lenger tid.
Grand Banks 36, Lykke, window
Det er en grei sak å fikse dette, men jeg tror det bør gjøres på en annen måte. Enter har de ikke hatt rett tykkelse på fineren, eller så har de vært usikre på utfresingen til vinduet. Det er brukt en litt for tynn plate og så er det sparklet inn en enda tynnere plate på innsiden. Naturlig at dette ikke er veldig holdbart.

Grand Banks 36, Lykke, window

Selv om det ser rufsete ut lenger ned på veggen er det kun malingen som har boblet, treverket er heldigvis like bra – heldigvis.

onsdag 12. februar 2014

Finer… og bakdøren

Nå er store deler av hytta gått over, skrapet, pusset og fjernet dårlig finer. Under bakdøren var det dårligste stedet på hele båten. Her har det vært vannlekkasje over lenger tid. Slik så det ut når jeg var ferdig med å fjerne dårlig finer. Ja – det er finer som ligger på dekket. 

Grand Banks 36 door

Når sant skal sies er det kun fineren som var dårlig. Når vi fikk skrapet ut den dårlige finerplaten ser det veldig bra ut lenger ned. Det kommer ikke så godt frem på bildet, men det ser nesten ut som nytt under finerplaten, til og med hvitmalt var det der. Dette var (enda) en positiv overraskelse :-)

Grand Banks 36 teak
Resten av bakveggen er i bra stand, Babord side av døren trenger en liten ”lapp” nederst i hjørnet på styrbord har noen lappet tidligere, og det ser faktisk helt greit ut.

GB 36 woodie
Babord
GB 36 woodie
Styrbord 

lørdag 8. februar 2014

Riktig verktøy er halve jobben

Så fant vi akkurat det lille geniale verktøyet som gjør det så mye enklere å ta ut vinduene. Denne lille saken er det god plass til bak gardinbrettene og demontering av skruene går som en drøm.  Den vinklede bitsholderen kostet under hundrelappen.

Tool, Grand Banks windowTool, Grand Banks window

onsdag 8. januar 2014

Nye puter

Med så mye skraping og pussing er det viktig med noen hyggelige innslag også. Og som et positivt innslag i pussejobben denne gangen ble det nye puter ute og inne. Lyst alcantra skinn på flybridge må bli lekkert, om det var fornuftig med så lys farge får heller tiden vise..

Grand Banks Lykke, puter flybridge

Inneputene fikk samme farge som den fargen som var der originalt, bare litt lysere. Dette bør gi oss inspirasjon til å komme i gang med sandpapiret igjen.

Grand Banks Lykke, puter

lørdag 28. desember 2013

Styrbord

Etter at vi hadde besøk av stormen Ivar var det plutselig så mye enklere å få tatt bilder. Stormen tok to av tre presenninger ned fra stativet, men stativet var heldigvis like helt.

Så langt har vi bare gått over med skrape (og makt) og det var ikke så stor grunn til bekymring for denne siden heller. Når det mangler maling ser det ganske ille ut, men så lenge fineren stort sett er ok blir det bra med sparkel og ny maling.
Grand Banks 36, starboard


















Vi har hatt en lekkasje nede ved døren og her plukket vi ut en ganske stor bit med sparkel eller epoxy i det ene hjørnet. Dette har tydeligvis vært forsøkt reparert tidligere. Nå vet i hvor vannet kom inn i båten, men utfordringen er å finne årsaken til lekkasjen. Det kan være dør-rammen, men også fra kanten på flybridge. Vi leter videre, det er ingen hensikt å tette dette ”nesten hullet” hvis ikke vi finner ut hvor vannet kommer fra.
Grand Banks 36 door
























Baksiden av flybridge er dårligere, dette er likt for begge sider. Det er ingen bærende deler som er skadet, kun kosmetisk. Ganske tydelig at vannet fra sprekker i taket kommer ut bak her, men denne bør være grei å reparere.
Grand Banks 36, flybridge
























Slik ser det ut. Nå er presenningene på igjen og den litt mindre hyggelige jobben med å kjøre en runde med slipemaskinen er neste steg. Jeg har brukt en liten plansliper til å ta det grøvste, det fungerer veldig bra, men under presenningen blir det veldig tett av støv fra maskinslipingen. Har gått til innkjøp av en høykvalitet støvmaske, tror det var en fornuftig investering.
Grand Banks 36 starboard


tirsdag 3. desember 2013

Hyttevegger

Det har vært litt spenning i forhold til hvordan det ser ut under malingen. Nå har babord side fått fjernet all løs og flasset maling og her er det ingen store bekymringer. Jeg ser ingen grunn til å strippe av all malingen, men vi fjerner det som er løst og der hvor det kan se ut til å ha vært fuktig. Stort sett ser det veldig bra ut.

Grand Banks cabin, Grand Banks Woodie
Istedenfor å begynne overalt samtidig så tar vi en side om gangen. Mulig vi hadde flaks og startet på den beste siden, eneste stedet vi kanskje må gjøre noe med fineren er under dette vinduet. Og det synes på bildet hvorfor. Glassfiberduken på taket over forkabin er sprukket på samme måte som på flybridge. Da renner vannet ned i fineren til det stopper i bunn under vinduet. Vi skal la det tørke godt før vi vurdere om det må byttes noe finer.

grand banks front cabin, gb woodie
Videre plan nå er å gjøre denne siden så godt som ferdig til maling og sparkel før vi starter på neste side. Det er utetemperaturen som bestemmer når det blir sparkel og maling. Styrbord side ser ut til å kreve litt mer jobb, særlig området rundt dør og aktre badevindu.

Vi jobber oss fremover…