tirsdag 15. oktober 2013

Motorkonservering uten søl

Hjemmelaget utstyr som fungerte!

Motorene kjøres alltid gode og varme i ferskvann før oljeskift og gjennomkjøring av frostveske. Det er utrolig hvor lang tid det tar å få varme i motorene når man bare venter på varmen - og ikke minst fordi de går uten belastning.

For å slippe alt styret med å holde vannslanger nede i bøtter (bøtter som velter og slanger som spruter) lagde jeg denne enkle saken. En stor plastikk-kanne, en skroggjennomføring og en gardena-kobling med kran. Sammen med noen meter med 25 mm slange ble årets vinterkonservering gjort uten å søle en eneste dråpe vann i båten.

Vinterkonservering båtmotor

Ferskvann ble koblet på gardenakoblingen og den tykke slangen ble koblet sammen med kjølevannslangen. Kannen ble helt enkelt lagt på gulvet i kabinen, kjølevannslangen ble lagt ned i motorrommet, og resten gikk som en drøm. Etter varmkjøring og oljeskift ble kannen fylt med frostveskeblanding og motorene fikk gå til kannen var tom.

Tips til deg som vil ha en slik. Kjøp lang nok kjølevannslange slik at du ikke trenger å ha utstyret nede i motorrommet, billigste slange er mer enn bra nok og du trenger ikke doble slangeklemer her. I tillegg er det viktig med et lite luftehull i kanna, kjølevannspumpe og vannslangen tar/leverer ikke like mye, så enten blir det vakum, eller så blir det trykk i kanna.




onsdag 9. oktober 2013

Var det verdt jobben?

I fjor vinter skrapte vi av det meste av bunnstoffet, mange gamle lag med bunnstoff ble fjernet. http://www.grandbanks.no/2012/10/dette-var-en-tung-jobb.html

Hvordan ble det så etter en ny sesong på sjøen? Var det verdt jobben? Svaret er utvilsomt ja! I fjor var det mye flasset bunnstoff og endel groe som uansett måtte fjernes. I år er båten kun spylt etter opptak og den er helt uten groe, ikke er det noe som har flasset av heller. Propeller og akslinger hadde litt ruer, men de var ubehandlet. Rorene ble ikke tatt like grundig og her er det litt, men ikke mye å snakke om. Vi brukte ett strøk Vinyl Primer og to strøk NonStop.

Nå får vi se hva vinteren gjør med bunnstoffet, men slik det ser ut nå er det nok ikke så mye jobb til våren.

Grand Banks bunnstoff

søndag 6. oktober 2013

Da er det på'n igjen!

Sommeren 2013 er over, den flotteste sommeren på mange år. Nesten fire ukers ferie i båten og kun en natt med regnvær, det kan ikke bli bedre. Nå er hun på land og vi er klare for nye vinterprosjekter, men først må det obligatoriske i forhold til vinter-klargjøringen gjøres ferdig.

Hva er så vinterens planer? Vi har et par tekniske ting som skal gjøres, nye eksosslanger står på listen, vi fikk også tips om å bytte oljekjølerene før det er for sent, så det er også noe som skal gjøres. Utover dette er det hytta som skal prioriteres. De åpningsbare vinduene slipper inn vann, det samme gjelder døren i aktørkabinen. Hva, og hvor mye, som må byttes finner vi ut etterhvert. Det er nok viktig å ikke legge for mange planer, vi vet at vi ikke kommer gjennom alt som vi ønsker å gjøre, men blir det tid til mer skal skroget få et nytt strøk maling. Kalesjen skal også repareres og så skal hun få rekketrekk på flybridgen. Malene til dette er allerede under arbeid.

Lykke, Grand Banks 36
Lykke i vinteropplag 2013 - 2014

tirsdag 21. mai 2013

Nå venter hun bare på trucken


Nå venter hun bare på trucken så det kan bli vann under kjølen igjen!

grand banks 36 classic

Hvordan gikk vinteren? Planene er som regel flere enn man rekker å utføre, men til tross for den lange kuldeperioden ble det da gjort en del også. Av planlagte oppgaver så var utsiden av skroget tenkt å få noen nye strøk med hvitmaling, det rakk vi aldri, men til neste år skal skroget skinne igjen. Gammelt bunnstoff på babord side gjenstår også delvis. Men før dette gjøres skal sommeren bare nytes og neste vinters oppgaver planlegges. 

mandag 20. mai 2013

Nye Dieseltanker


Endelig er tankene på plass. Det var litt jobb med å løfte de inn, og ikke minst ned, men når de først var inne så var resten av jobben bare gøy.  Nye slanger og kraner er montert. Den gamle ”Dieselsentralen” med alle kraner og koblinger droppet vi. De nye tankene er på ca 390 liter hver, størrelsen ble avgjort av det største vinduet i båten(!) Men med 780 liter kapasitet bør vi klare oss lenge. Tankene har tilførsel til hver sin motor, styrbord også til generatoren. De er koblet sammen med en slange i bunnen. 
GrandBanks starbord fueltank
Styrbord tank ferdig montert. Eksos til styrbord motor er også på plass
GrandBanks starbord fueltank
Tanken før montering av eksos og genarator






GrandBanks port fueltank
Babord tank montert. Færre slanger her da
denne kun går til babord motor


GrandBanks port fueltank
Babord tank før montering av slanger

torsdag 16. mai 2013

Og slik er det blitt under båten


Vinterens møkkajobb med å fjerne alt bunnstoff er nå plutselig blitt hyggelig. Og slik ble det tilslutt. Det er nesten så den ser ut som ny. Må dessverre innrømme at jeg har spart litt av babord side til neste år…

Grand Banks skrog

Mens vi venter


Fueltankene er selvfølgelig blitt forsinket, men det er uansett nok å henge fingrene i. Mens vi venter på tankene så startet vi på flybridge gulvet og taket over akterkabinen.

Noen sprekker var det, men på langt nær så ille som vi hadde forventet. Det ligger originalt glassfiber under all malingen. Alt dårlig ble fjernet, sprekker og hull fikk et lag med epoxy samt epoxy blandet med mikrofiber. Finsparklet og malt med ny maling. Det siste strøket fikk iblandet sklipulver. Er litt bekymret hvordan det er å holde hvit maling med sklipulver rent, men det får den kommende sommeren vise oss.
  
Grand Banks akterkabin
Hull etter det gamle rekkverket
Grand Banks flybridge
Ikke mye sprekker og hull her


Gran Banks flybridge
Første strøk

fredag 19. april 2013

Historien er komplett

Dette innlegget burde vel egentlig handle om sjøsetting og klar for ny sesong. Slik er det dessverre ikke. Andre prosjekter har tatt mesteparten av tiden vår, så sjøsettingen er enda noen uker unna. Men noen ledige stunder har blitt brukt til leting og nå er 349's historie komplett. Siste brikke falt på plass takket være US Coast Guard sine registre:
Dokument fra US Coast Guard

Her er historien til Grand Banks 36 #349:

1973 - 1981: Navn: Galatea. Eier: R.Boshco, Gloucester, Massachusetts, USA
1981 - 1988: Navn: Pamela. Eier F.J Murphy Jr, Salem, Massachusetts, USA
1988 - 2005: Navn: Noreen. Eier: P.J.Folan, Mattapoisett, Massachusetts, USA
2005 - 2012: Eier: L. Fremming, Tønsberg, Norge
2012 -           Navn: Lykke. Eier Hanne og André, Drøbak, Norge


Vi har også hatt kontakt med alle tidligere eiere, eller deres familier, bortsett fra Murphy som eide båten i perioden 81 - 88. Alle vi har snakket med husker båten godt og har fortalt historier fra deres periode som eiere. Men, hvem glemmer vel en Grand Banks?

Dette bildet ble tatt dagen før båten ble sendt til Europa, da hadde hun navnet Noreen. Det navneskiltet som står på akterspeilet har vi nå sendt til Folan som eide båten under dette navnet og ønsket å få dette skiltet.
Grand Banks 36. Noreen
Noreen på Martha's Vineyard før "avreise" til Europa







tirsdag 5. mars 2013

Tanker om dieseltanker


Det store vinduet er ute og jeg har brukt den åpningen sammen med original tankbredde og lengde for å lage tegninger til nye dieseltanker. Men så dukket bekymringen opp om plassen ned til i motorrommet, er åpningen mellom motorene stor nok? Løsningen var å produsere en tankmal av tynne lekter. 

Dieseltank mal

På første forsøk klarte jeg å lirke den på plass, tok den ut og inn et par ganger og fant ut at dummytanken må ha en bunn, slik at jeg ikke blir lurt til å tro at den passer, bare sånn for sikkerhetsskyld. Dermed gikk turen hjem å lage bunn i tanken. I tillegg festet jeg en lektebit der hvor uttaket er, samt at jeg brukte et lite hjul som påfyllingsrør. 

Dieseltank dummy

Heldigvis… for nå gikk ikke tanken ned mellom motorene.

Dermed var det ut å kutte ned på tankdummyen. Det var ikke mange centimeterne den skulle minskes, men tre cm på høyden gjorde underverker. Og nå gikk tanken greit ned mellom motorer og inn på plass. Den lette tanken var det ikke noe problem å løfte rundt for å få den på plass, det blir nok ikke like lett med en ståltank, men nå vet vi med 100% sikkerhet at den skal gå inn. Så da er det bare å bestille tank.

Ser ut som de blir på ca 400 liter hver, det blir totalt 800 liter med drivstoff og det bør være mer enn nok til vårt bruk.

søndag 3. mars 2013

Ta ut vindu


Vinduene på Lykke trenger en oppussing, men for vår del skjer det ikke i år. Vi tar ut det ene vinduet nå fordi dette er den største åpningen for å få inn nye dieseltanker. Vindusrammene som sitter på utsiden er ett helt stykke, så hele rammen må av for å ta ut vinduene. Vindusrammene er skrudd fra innsiden.
Jeg har beholdt gardinbrettet på plass, men det kan nok med fordel tas bort når flere vinduer skal ut. Jeg vil tro at taktrekket sitter godt fast i gardinbrettet (pga lakksøl etc), så dette ville trolig revnet hvis vi løsnet på gardinbrettet.
 Hvis ikke båten er malt utallige ganger innvendig er det enkelt å finne skruene. De er forsenket og sparklet over, men med godt lys så finner man skruene ganske greit. Teaklisten under vinduet må fjernes for å komme til skruene.

Grand Banks vindu



Her vises det hvordan skruene sitter på innsiden. Enda det  snart er 40 år siden de ble montert var det enkelt å løsne skruene og mange av de ser ut som de er nye. Ikke noen tvil om at var kvalitet de bygde den gangen de bygde disse båtene.










Grand Banks window remove







Bak gardinbrettet fungerte det ganske greit med en liten skralle med bits. Det er ikke mulig å komme til med en vanlig skrutrekker. Jeg vurderte å borre hull i gardinbrettet utenfor hver skrue slik at jeg kunne stikke skrutrekkeren inn i hullet, men heldigvis så trengte jeg ikke det. Skruene til gardinbrettet er plugget med teakplugger så et par plugger til hadde nok gått greit.


Grand Banks window repair


Jeg skrapet denne planken for å finne skruene, men fant ingen. Derfor vil jeg tro at skruene sitter bak planken slik at denne må løsnes først. Jeg hadde bestemt meg for å løsne de tre andre sidene og så bruke bajonettsag fra utsiden på de siste skruene under planken her .











Etter å ha løsnet tre sider skulle jeg gå i gang med baufil på den fjerde, men så løsnet den nederste delen av rammen og vinduene datt nesten ut av seg selv. Dette holder for oss som bare skal ha inn en tank, så hvordan det blir å gjøre det på den måten med baufil får vi finne ut en annen gang.