I fjor vinter skrapte vi av det meste av bunnstoffet, mange gamle lag med bunnstoff ble fjernet. http://www.grandbanks.no/2012/10/dette-var-en-tung-jobb.html
Hvordan ble det så etter en ny sesong på sjøen? Var det verdt jobben? Svaret er utvilsomt ja! I fjor var det mye flasset bunnstoff og endel groe som uansett måtte fjernes. I år er båten kun spylt etter opptak og den er helt uten groe, ikke er det noe som har flasset av heller. Propeller og akslinger hadde litt ruer, men de var ubehandlet. Rorene ble ikke tatt like grundig og her er det litt, men ikke mye å snakke om. Vi brukte ett strøk Vinyl Primer og to strøk NonStop.
Nå får vi se hva vinteren gjør med bunnstoffet, men slik det ser ut nå er det nok ikke så mye jobb til våren.
onsdag 9. oktober 2013
søndag 6. oktober 2013
Da er det på'n igjen!
Sommeren 2013 er over, den flotteste sommeren på mange år. Nesten fire ukers ferie i båten og kun en natt med regnvær, det kan ikke bli bedre. Nå er hun på land og vi er klare for nye vinterprosjekter, men først må det obligatoriske i forhold til vinter-klargjøringen gjøres ferdig.
Hva er så vinterens planer? Vi har et par tekniske ting som skal gjøres, nye eksosslanger står på listen, vi fikk også tips om å bytte oljekjølerene før det er for sent, så det er også noe som skal gjøres. Utover dette er det hytta som skal prioriteres. De åpningsbare vinduene slipper inn vann, det samme gjelder døren i aktørkabinen. Hva, og hvor mye, som må byttes finner vi ut etterhvert. Det er nok viktig å ikke legge for mange planer, vi vet at vi ikke kommer gjennom alt som vi ønsker å gjøre, men blir det tid til mer skal skroget få et nytt strøk maling. Kalesjen skal også repareres og så skal hun få rekketrekk på flybridgen. Malene til dette er allerede under arbeid.
Hva er så vinterens planer? Vi har et par tekniske ting som skal gjøres, nye eksosslanger står på listen, vi fikk også tips om å bytte oljekjølerene før det er for sent, så det er også noe som skal gjøres. Utover dette er det hytta som skal prioriteres. De åpningsbare vinduene slipper inn vann, det samme gjelder døren i aktørkabinen. Hva, og hvor mye, som må byttes finner vi ut etterhvert. Det er nok viktig å ikke legge for mange planer, vi vet at vi ikke kommer gjennom alt som vi ønsker å gjøre, men blir det tid til mer skal skroget få et nytt strøk maling. Kalesjen skal også repareres og så skal hun få rekketrekk på flybridgen. Malene til dette er allerede under arbeid.
Lykke i vinteropplag 2013 - 2014 |
tirsdag 21. mai 2013
Nå venter hun bare på trucken
Nå venter hun bare på trucken så det kan bli vann under kjølen igjen!
Hvordan gikk vinteren? Planene er som regel flere enn man rekker å utføre, men til tross for den lange kuldeperioden ble det da gjort en del også. Av planlagte oppgaver så var utsiden av skroget tenkt å få noen nye strøk med hvitmaling, det rakk vi aldri, men til neste år skal skroget skinne igjen. Gammelt bunnstoff på babord side gjenstår også delvis. Men før dette gjøres skal sommeren bare nytes og neste vinters oppgaver planlegges.
mandag 20. mai 2013
Nye Dieseltanker
Endelig er tankene på plass. Det var litt jobb med å løfte
de inn, og ikke minst ned, men når de først var inne så var resten av jobben
bare gøy. Nye slanger og kraner er
montert. Den gamle ”Dieselsentralen” med alle kraner og koblinger droppet vi. De nye tankene er på ca
390 liter hver, størrelsen ble avgjort av det største vinduet i båten(!) Men
med 780 liter kapasitet bør vi klare oss lenge. Tankene har tilførsel til hver sin motor, styrbord også til generatoren. De er koblet sammen med en slange i bunnen.
Styrbord tank ferdig montert. Eksos til styrbord motor er også på plass |
Tanken før montering av eksos og genarator |
Babord tank montert. Færre slanger her da denne kun går til babord motor |
Babord tank før montering av slanger |
torsdag 16. mai 2013
Og slik er det blitt under båten
Vinterens møkkajobb med å fjerne alt bunnstoff er
nå plutselig blitt hyggelig. Og slik ble det tilslutt. Det er nesten så den ser ut
som ny. Må dessverre innrømme at jeg har spart litt av babord side til neste år…
Mens vi venter
Fueltankene er selvfølgelig blitt forsinket, men
det er uansett nok å henge fingrene i. Mens vi venter på tankene så startet vi
på flybridge gulvet og taket over akterkabinen.
Noen sprekker var det, men på langt nær så ille
som vi hadde forventet. Det ligger originalt glassfiber under all malingen. Alt
dårlig ble fjernet, sprekker og hull fikk et lag med epoxy samt epoxy blandet
med mikrofiber. Finsparklet og malt med ny maling. Det siste strøket fikk
iblandet sklipulver. Er litt bekymret hvordan det er å holde hvit maling med
sklipulver rent, men det får den kommende sommeren vise oss.
Første strøk |
fredag 19. april 2013
Historien er komplett
Dette innlegget burde vel egentlig handle om sjøsetting og klar for ny sesong. Slik er det dessverre ikke. Andre prosjekter har tatt mesteparten av tiden vår, så sjøsettingen er enda noen uker unna. Men noen ledige stunder har blitt brukt til leting og nå er 349's historie komplett. Siste brikke falt på plass takket være US Coast Guard sine registre:
1981 - 1988: Navn: Pamela. Eier F.J Murphy Jr, Salem, Massachusetts, USA
1988 - 2005: Navn: Noreen. Eier: P.J.Folan, Mattapoisett, Massachusetts, USA
2005 - 2012: Eier: L. Fremming, Tønsberg, Norge
2012 - Navn: Lykke. Eier Hanne og André, Drøbak, Norge
Vi har også hatt kontakt med alle tidligere eiere, eller deres familier, bortsett fra Murphy som eide båten i perioden 81 - 88. Alle vi har snakket med husker båten godt og har fortalt historier fra deres periode som eiere. Men, hvem glemmer vel en Grand Banks?
Dette bildet ble tatt dagen før båten ble sendt til Europa, da hadde hun navnet Noreen. Det navneskiltet som står på akterspeilet har vi nå sendt til Folan som eide båten under dette navnet og ønsket å få dette skiltet.
Dokument fra US Coast Guard |
Her er historien til Grand Banks 36 #349:
1973 - 1981: Navn: Galatea. Eier: R.Boshco, Gloucester, Massachusetts, USA1981 - 1988: Navn: Pamela. Eier F.J Murphy Jr, Salem, Massachusetts, USA
1988 - 2005: Navn: Noreen. Eier: P.J.Folan, Mattapoisett, Massachusetts, USA
2005 - 2012: Eier: L. Fremming, Tønsberg, Norge
2012 - Navn: Lykke. Eier Hanne og André, Drøbak, Norge
Vi har også hatt kontakt med alle tidligere eiere, eller deres familier, bortsett fra Murphy som eide båten i perioden 81 - 88. Alle vi har snakket med husker båten godt og har fortalt historier fra deres periode som eiere. Men, hvem glemmer vel en Grand Banks?
Dette bildet ble tatt dagen før båten ble sendt til Europa, da hadde hun navnet Noreen. Det navneskiltet som står på akterspeilet har vi nå sendt til Folan som eide båten under dette navnet og ønsket å få dette skiltet.
Noreen på Martha's Vineyard før "avreise" til Europa |
tirsdag 5. mars 2013
Tanker om dieseltanker
Det store vinduet er ute og jeg har brukt den åpningen sammen
med original tankbredde og lengde for å lage tegninger til nye dieseltanker. Men så
dukket bekymringen opp om plassen ned til i motorrommet, er åpningen mellom motorene
stor nok? Løsningen var å produsere en tankmal av tynne lekter.
På første forsøk klarte
jeg å lirke den på plass, tok den ut og inn et par ganger og fant ut at
dummytanken må ha en bunn, slik at jeg ikke blir lurt til å tro at den passer, bare sånn for sikkerhetsskyld. Dermed gikk turen hjem å lage bunn i tanken. I tillegg festet jeg en lektebit der hvor uttaket er, samt at jeg brukte et lite hjul som påfyllingsrør.
Heldigvis… for nå gikk ikke tanken ned mellom motorene.
Dermed var det ut å kutte ned på tankdummyen. Det var
ikke mange centimeterne den skulle minskes, men tre cm på høyden gjorde underverker. Og nå gikk tanken greit ned mellom motorer og
inn på plass. Den lette tanken var det ikke noe problem å løfte rundt for å få den på plass, det blir
nok ikke like lett med en ståltank, men nå vet vi med 100% sikkerhet at den skal gå inn. Så da er
det bare å bestille tank.
Ser ut som de blir på ca 400 liter hver, det blir totalt 800 liter med drivstoff og det bør være mer enn nok til vårt bruk.
søndag 3. mars 2013
Ta ut vindu
Jeg har beholdt gardinbrettet på plass, men det kan nok med fordel tas bort når flere vinduer skal ut. Jeg vil tro at taktrekket sitter godt fast i gardinbrettet (pga lakksøl etc), så dette ville trolig revnet hvis vi løsnet på gardinbrettet.
Her vises det hvordan skruene sitter på innsiden. Enda det snart er 40 år siden de ble montert var det enkelt å løsne skruene og mange av de ser ut som de er nye. Ikke noen tvil om at var kvalitet de bygde den gangen de bygde disse båtene.
Bak gardinbrettet fungerte det ganske greit med en liten skralle med bits. Det er ikke mulig å komme til med en vanlig skrutrekker. Jeg vurderte å borre hull i gardinbrettet utenfor hver skrue slik at jeg kunne stikke skrutrekkeren inn i hullet, men heldigvis så trengte jeg ikke det. Skruene til gardinbrettet er plugget med teakplugger så et par plugger til hadde nok gått greit.
Etter å ha løsnet tre sider skulle jeg gå i gang
med baufil på den fjerde, men så løsnet den nederste delen av rammen og vinduene datt
nesten ut av seg selv. Dette holder for oss som bare skal ha inn en tank, så
hvordan det blir å gjøre det på den måten med baufil får vi finne ut en annen
gang.
søndag 24. februar 2013
En dieseltank er nå ute
Styrbord tank er nå ute av båten. Det ble noen timer med baufil. Jeg har ikke notert tiden, men vil anta at bajonettsagen har gått et sted mellom 8 - 11 timer. Når jeg først fikk ut første delen av tanken var det enkelt å planlegge saging i forhold til skvalpeskottene.
Det ble god plass her |
Planen videre er å ta ut det store skyvevinduet og bestille nye dieseltanker etter størrelsen på vinduet. Det ser ut som dette kan gi mulighet til ca 450 liters tanker. Velger jeg å bestille tanker etter døråpningen ser det ut til at de blir rett under 300 liter.
Del for del ble tanken kuttet opp |
Abonner på:
Innlegg (Atom)