tirsdag 21. mai 2013

Nå venter hun bare på trucken


Nå venter hun bare på trucken så det kan bli vann under kjølen igjen!

grand banks 36 classic

Hvordan gikk vinteren? Planene er som regel flere enn man rekker å utføre, men til tross for den lange kuldeperioden ble det da gjort en del også. Av planlagte oppgaver så var utsiden av skroget tenkt å få noen nye strøk med hvitmaling, det rakk vi aldri, men til neste år skal skroget skinne igjen. Gammelt bunnstoff på babord side gjenstår også delvis. Men før dette gjøres skal sommeren bare nytes og neste vinters oppgaver planlegges. 

mandag 20. mai 2013

Nye Dieseltanker


Endelig er tankene på plass. Det var litt jobb med å løfte de inn, og ikke minst ned, men når de først var inne så var resten av jobben bare gøy.  Nye slanger og kraner er montert. Den gamle ”Dieselsentralen” med alle kraner og koblinger droppet vi. De nye tankene er på ca 390 liter hver, størrelsen ble avgjort av det største vinduet i båten(!) Men med 780 liter kapasitet bør vi klare oss lenge. Tankene har tilførsel til hver sin motor, styrbord også til generatoren. De er koblet sammen med en slange i bunnen. 
GrandBanks starbord fueltank
Styrbord tank ferdig montert. Eksos til styrbord motor er også på plass
GrandBanks starbord fueltank
Tanken før montering av eksos og genarator






GrandBanks port fueltank
Babord tank montert. Færre slanger her da
denne kun går til babord motor


GrandBanks port fueltank
Babord tank før montering av slanger

torsdag 16. mai 2013

Og slik er det blitt under båten


Vinterens møkkajobb med å fjerne alt bunnstoff er nå plutselig blitt hyggelig. Og slik ble det tilslutt. Det er nesten så den ser ut som ny. Må dessverre innrømme at jeg har spart litt av babord side til neste år…

Grand Banks skrog

Mens vi venter


Fueltankene er selvfølgelig blitt forsinket, men det er uansett nok å henge fingrene i. Mens vi venter på tankene så startet vi på flybridge gulvet og taket over akterkabinen.

Noen sprekker var det, men på langt nær så ille som vi hadde forventet. Det ligger originalt glassfiber under all malingen. Alt dårlig ble fjernet, sprekker og hull fikk et lag med epoxy samt epoxy blandet med mikrofiber. Finsparklet og malt med ny maling. Det siste strøket fikk iblandet sklipulver. Er litt bekymret hvordan det er å holde hvit maling med sklipulver rent, men det får den kommende sommeren vise oss.
  
Grand Banks akterkabin
Hull etter det gamle rekkverket
Grand Banks flybridge
Ikke mye sprekker og hull her


Gran Banks flybridge
Første strøk

fredag 19. april 2013

Historien er komplett

Dette innlegget burde vel egentlig handle om sjøsetting og klar for ny sesong. Slik er det dessverre ikke. Andre prosjekter har tatt mesteparten av tiden vår, så sjøsettingen er enda noen uker unna. Men noen ledige stunder har blitt brukt til leting og nå er 349's historie komplett. Siste brikke falt på plass takket være US Coast Guard sine registre:
Dokument fra US Coast Guard

Her er historien til Grand Banks 36 #349:

1973 - 1981: Navn: Galatea. Eier: R.Boshco, Gloucester, Massachusetts, USA
1981 - 1988: Navn: Pamela. Eier F.J Murphy Jr, Salem, Massachusetts, USA
1988 - 2005: Navn: Noreen. Eier: P.J.Folan, Mattapoisett, Massachusetts, USA
2005 - 2012: Eier: L. Fremming, Tønsberg, Norge
2012 -           Navn: Lykke. Eier Hanne og André, Drøbak, Norge


Vi har også hatt kontakt med alle tidligere eiere, eller deres familier, bortsett fra Murphy som eide båten i perioden 81 - 88. Alle vi har snakket med husker båten godt og har fortalt historier fra deres periode som eiere. Men, hvem glemmer vel en Grand Banks?

Dette bildet ble tatt dagen før båten ble sendt til Europa, da hadde hun navnet Noreen. Det navneskiltet som står på akterspeilet har vi nå sendt til Folan som eide båten under dette navnet og ønsket å få dette skiltet.
Grand Banks 36. Noreen
Noreen på Martha's Vineyard før "avreise" til Europa







tirsdag 5. mars 2013

Tanker om dieseltanker


Det store vinduet er ute og jeg har brukt den åpningen sammen med original tankbredde og lengde for å lage tegninger til nye dieseltanker. Men så dukket bekymringen opp om plassen ned til i motorrommet, er åpningen mellom motorene stor nok? Løsningen var å produsere en tankmal av tynne lekter. 

Dieseltank mal

På første forsøk klarte jeg å lirke den på plass, tok den ut og inn et par ganger og fant ut at dummytanken må ha en bunn, slik at jeg ikke blir lurt til å tro at den passer, bare sånn for sikkerhetsskyld. Dermed gikk turen hjem å lage bunn i tanken. I tillegg festet jeg en lektebit der hvor uttaket er, samt at jeg brukte et lite hjul som påfyllingsrør. 

Dieseltank dummy

Heldigvis… for nå gikk ikke tanken ned mellom motorene.

Dermed var det ut å kutte ned på tankdummyen. Det var ikke mange centimeterne den skulle minskes, men tre cm på høyden gjorde underverker. Og nå gikk tanken greit ned mellom motorer og inn på plass. Den lette tanken var det ikke noe problem å løfte rundt for å få den på plass, det blir nok ikke like lett med en ståltank, men nå vet vi med 100% sikkerhet at den skal gå inn. Så da er det bare å bestille tank.

Ser ut som de blir på ca 400 liter hver, det blir totalt 800 liter med drivstoff og det bør være mer enn nok til vårt bruk.

søndag 3. mars 2013

Ta ut vindu


Vinduene på Lykke trenger en oppussing, men for vår del skjer det ikke i år. Vi tar ut det ene vinduet nå fordi dette er den største åpningen for å få inn nye dieseltanker. Vindusrammene som sitter på utsiden er ett helt stykke, så hele rammen må av for å ta ut vinduene. Vindusrammene er skrudd fra innsiden.
Jeg har beholdt gardinbrettet på plass, men det kan nok med fordel tas bort når flere vinduer skal ut. Jeg vil tro at taktrekket sitter godt fast i gardinbrettet (pga lakksøl etc), så dette ville trolig revnet hvis vi løsnet på gardinbrettet.
 Hvis ikke båten er malt utallige ganger innvendig er det enkelt å finne skruene. De er forsenket og sparklet over, men med godt lys så finner man skruene ganske greit. Teaklisten under vinduet må fjernes for å komme til skruene.

Grand Banks vindu



Her vises det hvordan skruene sitter på innsiden. Enda det  snart er 40 år siden de ble montert var det enkelt å løsne skruene og mange av de ser ut som de er nye. Ikke noen tvil om at var kvalitet de bygde den gangen de bygde disse båtene.










Grand Banks window remove







Bak gardinbrettet fungerte det ganske greit med en liten skralle med bits. Det er ikke mulig å komme til med en vanlig skrutrekker. Jeg vurderte å borre hull i gardinbrettet utenfor hver skrue slik at jeg kunne stikke skrutrekkeren inn i hullet, men heldigvis så trengte jeg ikke det. Skruene til gardinbrettet er plugget med teakplugger så et par plugger til hadde nok gått greit.


Grand Banks window repair


Jeg skrapet denne planken for å finne skruene, men fant ingen. Derfor vil jeg tro at skruene sitter bak planken slik at denne må løsnes først. Jeg hadde bestemt meg for å løsne de tre andre sidene og så bruke bajonettsag fra utsiden på de siste skruene under planken her .











Etter å ha løsnet tre sider skulle jeg gå i gang med baufil på den fjerde, men så løsnet den nederste delen av rammen og vinduene datt nesten ut av seg selv. Dette holder for oss som bare skal ha inn en tank, så hvordan det blir å gjøre det på den måten med baufil får vi finne ut en annen gang.


søndag 24. februar 2013

En dieseltank er nå ute


Styrbord tank er nå ute av båten. Det ble noen timer med baufil. Jeg har ikke notert tiden, men vil anta at bajonettsagen har gått et sted mellom 8 - 11 timer. Når jeg først fikk ut første delen av tanken var det enkelt å planlegge saging i forhold til skvalpeskottene.

Dieseltank, Grand Banks
Det ble god plass her
Tanken ble også delt opp med hensyn til størrelsen på døren bak. Jeg kunne trolig kuttet ut større biter, men 3 mm stål er ganske tungt å håndtere. Sagblad- forbruket var ikke så ille, jeg fulgte rådet med å kjøpe kvalitet og vil tro at det gikk 10 - 12 blader på denne tanken. Med "en tanks erfaring" bør den neste være enda enklere å få ut.

Planen videre er å ta ut det store skyvevinduet og bestille nye dieseltanker etter størrelsen på vinduet. Det ser ut som dette kan gi mulighet til ca 450 liters tanker. Velger jeg å bestille tanker etter døråpningen ser det ut til at de blir rett under 300 liter.
Fjerne dieseltank, Grand Banks
Del for del ble tanken kuttet opp

mandag 28. januar 2013

3 år for tidlig?

Det har vært for kaldt til å være i båten i det siste og nå begynner vi å bli litt utålmodige. Hva finner man på da? Jo, setter på varme i garasjen og jobber med det som befinner seg der. Mast og bom henger i garasjetaket og med en stor dieselvarmer ble det fin temperatur i garasjen. Mast og bom er nå pusset og klar til maling så fort det blir varmt nok i været.

Båten har endel bronse detaljer, med litt arbeid kan de bli riktig så fine. Tanken var å se på dette når båten i seg selv begynner å bli ok, men når det først var varme i garasjen var det greit å ta det som var der.

Bronse, mesan, Grand banks seil

Takknemlig for gode tips og råd til oppussing, og ikke minst vedlikehold av dette. Det finnes sikkert noen gode metoder for å fjerne det brune belegget og gjøre bronsen blank og fin? Men som nevnt er det ikke denne pussingen som skal prioriteres før om et par, tre år - minst.

torsdag 20. desember 2012

God Jul


En riktig God Jul til alle båtvenner fra Hanne og André


God jul, Pepperkakebåt, Trawler



Vår Lykke har fått være ganske så alene i det siste, men pepperkakeprosjektet er ihvertfall ferdig til jul :-) Etter jul er det ny giv og Lykke skal få mer av tiden vår.