søndag 24. februar 2013

En dieseltank er nå ute


Styrbord tank er nå ute av båten. Det ble noen timer med baufil. Jeg har ikke notert tiden, men vil anta at bajonettsagen har gått et sted mellom 8 - 11 timer. Når jeg først fikk ut første delen av tanken var det enkelt å planlegge saging i forhold til skvalpeskottene.

Dieseltank, Grand Banks
Det ble god plass her
Tanken ble også delt opp med hensyn til størrelsen på døren bak. Jeg kunne trolig kuttet ut større biter, men 3 mm stål er ganske tungt å håndtere. Sagblad- forbruket var ikke så ille, jeg fulgte rådet med å kjøpe kvalitet og vil tro at det gikk 10 - 12 blader på denne tanken. Med "en tanks erfaring" bør den neste være enda enklere å få ut.

Planen videre er å ta ut det store skyvevinduet og bestille nye dieseltanker etter størrelsen på vinduet. Det ser ut som dette kan gi mulighet til ca 450 liters tanker. Velger jeg å bestille tanker etter døråpningen ser det ut til at de blir rett under 300 liter.
Fjerne dieseltank, Grand Banks
Del for del ble tanken kuttet opp

mandag 28. januar 2013

3 år for tidlig?

Det har vært for kaldt til å være i båten i det siste og nå begynner vi å bli litt utålmodige. Hva finner man på da? Jo, setter på varme i garasjen og jobber med det som befinner seg der. Mast og bom henger i garasjetaket og med en stor dieselvarmer ble det fin temperatur i garasjen. Mast og bom er nå pusset og klar til maling så fort det blir varmt nok i været.

Båten har endel bronse detaljer, med litt arbeid kan de bli riktig så fine. Tanken var å se på dette når båten i seg selv begynner å bli ok, men når det først var varme i garasjen var det greit å ta det som var der.

Bronse, mesan, Grand banks seil

Takknemlig for gode tips og råd til oppussing, og ikke minst vedlikehold av dette. Det finnes sikkert noen gode metoder for å fjerne det brune belegget og gjøre bronsen blank og fin? Men som nevnt er det ikke denne pussingen som skal prioriteres før om et par, tre år - minst.

torsdag 20. desember 2012

God Jul


En riktig God Jul til alle båtvenner fra Hanne og André


God jul, Pepperkakebåt, Trawler



Vår Lykke har fått være ganske så alene i det siste, men pepperkakeprosjektet er ihvertfall ferdig til jul :-) Etter jul er det ny giv og Lykke skal få mer av tiden vår.

torsdag 8. november 2012

Litt bedre plass

Nå er det blitt litt mer plass i kjelleren. Generatoren er flyttet. Det var ikke bare bare å flytte den tunge saken, men ved hjelp av planker, brekkjern og et gammelt pipenøkkelsett gikk det smått, men trygt fremover. De gamle pipene ble lagt under motorfestene som ruller og generatoren kunne enkelt skyves på disse. Enkelt var kanskje en overdrivelse, men 150 kg ble flyttet av meg alene uten å knekke rygg og knær altfor mye.

Grand Banks, fueltanker

Og titter man andre veien så har vi plutselig fått en tremotors båt... Det skulle bli 120 + 120 + 9,6 hester

Westerbeke, generator, aggregat

tirsdag 6. november 2012

Her er vinterens oppholdsted...


De neste månedene skal tilbringes nede i kjelleren. Drivstoffsystemet lekker, noen av koblingene som synes til venstre på bildet er ikke tette. Det samme gjelder nok dessverre for styrbord dieseltank også. Og må den ut er det nok like greit å ta begge. Dette er originaltankene fra 1973 som sitter i båten. Bygget i tre millimeter stålplater og satt inn før gulvet og veggene ble bygget...

westerbeke, grand banks, dieseltank

Generatoren er nå koblet fra. Alle kabler er grundig merket, det er også fotografert alle koblinger samt skrevet grundige notater. Neste oppgave blir å få flyttet den 150 kg tunge klumpen fremover slik at det blir plass til å jobbe med tankene.

mandag 29. oktober 2012

Dette var en tung jobb...


Flere centimeter med bunnstoff er nå borte. Alt løst, og litt til, er skrapet av. Det står fortsatt litt igjen, men det som er igjen nå sitter godt fast. Det har vært en tung jobb og arbeidsstillingen er heller ikke den beste.

Grand Banks skrog, bunnstoff
Nå er det veldig fristende å ta jobben med å fjerne det siste også, men det som er gjort under til nå har tatt tid, det er høst, mye dårlig vær og mørke kvelder, spørs om ikke resten skal få sitte til våren - minst...

Skroget ser veldig så bra ut, jeg har hele tiden hatt en liten skrekk for å finne "rusk og rask" i skroget etterhvert som treverket ble synlig, men det var unødvendig bekymring for dette ser nesten ut som nytt! Det er kanskje nettopp dette som har gitt Grand Banks sitt gode rykte? Den gamle damen vår ser ihvertfall ut til å ikke ha noen form for benskjørhet


mandag 22. oktober 2012

Første oppgave:

Vinterkonservering er utført og første oppgave er nå å løsne alle kranene i skroggjennomføringene. Det er 8 kraner som skal smøres opp, og halvparten av de sitter (foreløpig) helt fast.

Bunnkran, seacock, bunnventil

Gode tips er allerede motatt så nå skal de få bade i sagkjedeolje en stund mens vi starter planleggingen av dieseltank bytte.

Vi har sprayet WD40 inn i vanninntakene under båten. Det var enkelt å skjøte på sprayslangen med vanlig krympeslange så vi kom godt til langt inn i kranene. På innsiden er det sprayet godt på alle bevegelige deler, i tillegg er det smurt inn mye sagkjedeolje, som skal ha gode kryp- egenskaper. Det er kun kjølevannsinntaket til motorene som har fått olje på innsiden da det foreløpig kun er de jeg har tatt slangene av. Vi lar det nå stå noen uker før vi forsøker å løsne på kranene. Tiden vil vise om vi må løsne slangene på de andre kranene også.

Og da var det slutt for i år..

Eller det er vel mer riktig å si at det er nå det begynner, vi vet ihvertfall hva fritiden skal brukes til en stund fremover... og vi gleder oss til å komme i gang.

båtopplag, grandbanks
LYKKE på land - for første gang i Drøbak
Motorene er ferskvannskjørt, de siste 10 - 15 literne med frostveske. Det samme med generatoren. Ble overrasket hvor fort frostvesken gikk gjennom systemet. En 15 literskanne ble tømt på kort tid. Vi brukte vanlig hageslange til varmkjøringen og den ga vann til maks 1 200 rpm på en motor, et godt tegn på at impeller og vannpumpe er i god stand kanskje?

Oljeskift er utført på motorer og generator, det gikk ikke mer enn nesten 30 liter olje... 12 - 13 liter på hver motor og 3,5 på generatoren.

Vanntanker er tømt og vannkraner er åpnet. Etter godt råd fra Trawlerklubben brukte jeg lufttrykk til å blåse gjennom vannsystemet, tror nok det kom 10 - 15 liter til ut av systemet. Dette hadde vi ikke tenkt på selv, det er bra med gode tips før frosten kommer.

Dusjavløp og WC har fått frostveske. Har også koblet av og blåst gjennom pumpe til dusjavløpet. Lærte også at det er dumt å pumpe toalettene så tomme som mulig.... det ble dårlig lukt etter noen dager. Fylte mer frostveske i wc slik at det fungerer som "vannlås" og lukten forsvant igjen.